Изготвена и одобрена е екологичната оценка на Общия устройствен план (ОУП) на Бургас. Становището беше оповестено преди дни от Регионалната инспекция по околна среда и води (РИОСВ). Според експертния съвет на инспекцията, автор на екооценката, прилагането на ОУП на Бургас ще бъде в съгласие с всички екологични норми за здравето на хората. Новият план за развитие няма да има отрицателно въздействие върху защитените зони по "Натура 2000" и е в съгласие с всички европейски екологични изисквания, смятат от РИОСВ.
Проектът на гражданско обединение „Гео Щрих" претърпя няколко корекции по настояване на екоспециалистите. Те се съгласиха с последния му вариант. Подготвянето на всеки инвестиционен проект да бъде съобразен със съществуващата зелена система, според последните корекции.
Планът предвижда изграждане на единна зелена система. Зелените територии ще се увеличат с 1923 дка, от които 576 дка са предвидени за зоопарк, а 99 дка ще се превърнат в многофункционална спортна зона. Свой парк ще има всеки от кварталите в Бургас. Нови паркове ще се оформят в местностите „Капчето", „Пода", около езерата Мандра и Атанасовско. Нефтените утайници ще се покрият с почва и растителност, ще се превърнат в градски парк, свързан с парк „Пода" и новия парк на кв. Крайморие. Голям нов парк ще има и кв. Сарафово, а зелени буферни пояси ще го изолират от летището. Сегашните паркове Росенец, Морска градина и Минерални бани ще се разширят и облагородят.
Друга туристическа зона ще се обособи в района на Северния бургаски плаж до солниците и в областта на „Кюшето", южно от Сарафово. Места за яхтинг и спортен риболов ще има при Мандренското езеро. Зоните за спорт и рекреация са значително увеличени, те ще могат да задоволят нуждите дори и ако населението на Бургас се увеличи с още 300 000 души. При такава мащабна озеленителна дейност екоекспертите настояват да се запази максималната степен на природните дадености, а защитените територии да останат незасегнати.
Особено внимание оценката обръща на териториите в близост със защитените зони. Според проекта, всички територии, предвидени за застрояване и попадащи в 50-метровата охранителна зона А на Мандренското и Атанасовското езеро, ще се съгласуват с Министерство на Здравеопазването. Настоява се да се преустанови заустването на дъждовни води в Атанасовското езеро.
Според новия ОУП градът ще се разраства. Нови жилищни зони ще се обособят край Горно Езерово и Долно Езерово, на юг от Крайморие и районите Възраждане и Приморие, край Банево и Ветрен. От РИОСВ препоръчват жилищните квартали край Банево да се изграждат след прекратяване дейността на асфалтовата база и рекултивация на кариерата на север от квартала. Край подстанции и гробищни паркове да се обозначат 300-метрови хигиенно-защитни зони и там да не се допуска жилищно строителство. Предлага се терените южно от ж.к. „Меден рудник" да се застрояват след отпадането на тролейбусното депо. Зоните предвидени за реакционни дейности там, както и жилищната зона на кв. „Крайморие", ще се разработят след рекултивацията на намиращите се в съседство окислителни езера на „Лукойл Нефтохим".
Новите жилищни квартали на Бургас ще могат да поемат още 115 000 жители. Градът ще се развива и като голям туристически център, готов да подслони 65 000 туристи. Търговските комплекси се съсредоточват по протежение на пътя за София, разделени от паркове и зелени зони. Индустрията отстъпва за Север и дава възможност на хората да стигнат до морето и езерата. В новата индустриална зона „Север" в района на „Кроношпан", с площ 370 дка, ще има дори магазини и детска градина. Промишлената зона край Българово пък ще е предназначена за високотехнологични производства. Препоръката на експертите е да бъдат одобрявани само инвестиционни предложения за промишлени дейности с минимални емисии във въздуха.
Модерна транспортна схема ще свързва всяка точка на бъдещия полис. Подлези, надлези, градска железница от Сарафово до Меден Рудник и Крайморие, три пристанища и вътрешноградски морски транспорт ще улесняват достъпа и ще съкращават времето на пътуване. Обходни пътища ще извеждат транзита от града. Експертите от РИОСВ настояват при изграждането на новата транспортна инфраструктура да се отчита фактора „шум" и най-интензивния автомобилен трафик да се отделя с шумозащитни съоръжения.
Общият устройствен план на Бургас дава перспектива за развитие на града за следващите 20 години. Еколозите предлагат да не се допуска неговото изменение за период от 5 години от влизането му в сила. Искат община Бургас ежегодно да изготвя доклад за контрола при прилагането на плана по предложени от тях мерки и индикатори.
От РИОСВ - Бургас настояват при строителните дейности от изпълнителите да се изисква ефективна организация, за да се съкрати периода на строеж, а въвеждането на обектите в експлоатация да се извършва само след изграждането на съответните пречиствателни съоръжения.