Тази година 44% от българите ще почиват в чужбина, като 92% от пътуванията ще бъдат в рамките на Европа. Най-голям процент от анкетираните планират да посетят Гърция - 40%, и Италия - 22%. На трето място сред предпочитаните дестинации е Турция - 20%, следвана от Германия - 13%.
Това показват резултатите от проучването на "Виза" (Visa) "Намерения за пътувания и разплащания 2024", което обхваща седем държави в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), включително България.
Според него най-често българите плащат с картата си в ресторанти - 78%, хранителни магазини - 75%, и музеи - 65%. Челната петица се допълва от плащания, извършени в обществения транспорт - 54%, както и такива в увеселителни паркове - 47%.
Същата тенденция се запазва и при трансакции чрез смарт часовници и телефони - 71% плащат чрез смарт устройства в ресторанти, 64% - в хранителни магазини, а 60% от българите използват този метод в музеите. Над половината от българските респонденти - 58%, използват този метод на плащане в обществения транспорт, а 48% в клубове.
Българите възнамеряват да похарчат средно около 735 евро на човек за най-дълго планираното си пътуване в чужбина.
Участниците в проучването на компанията поставят на първо място сред предимствата да ползват нейната карта това, че е удобно (69%), следвано от риска от загуба на пари в брой (64%) и скоростта на плащане (38%). Други важни за респондентите предимства са завишеният контрол върху разходите (36%) и изгодните валутни курсове (33%).
Проучването показва, че 47% от българските респонденти черпят информация за пътуванията си от семейство и приятели. Малко над една трета - 36%, се обръщат към туристически сайтове като TripAdvisor, за да открият идеи за дестинации.
Почти същият процент хора - 34%, избират да се обърнат към туристически агенции и техните брошури, а 24% използват като източник на вдъхновение социални мрежи като Instagram, Faceboоk и TikTok.
Повече от половината ваканции - 56%, планирани от българите тази година, ще бъдат организирани самостоятелно. При този тип пътуване онлайн резервациите са предпочитана опция за настаняване - 63%, транспорт - 44%, както и за билети за вход и допълнителни екскурзии - 20%. За всички изброени услуги най-популярният метод е платежната карта.
На пакетните почивки се падат над една трета от пътуванията - 39%. Малко над половината от тях, или 51%, са купени в офиса на туристическа агенция, а 49% от българите са поръчали своята пакетна почивка чрез онлайн платформи с предложения от различни агенции или от сайта на туристическата агенция.
Както при самостоятелните пътувания, за пакетните ваканции платежната карта също е най-често посочваният начин на плащане при онлайн покупка.
При пътуване в чужбина компанията съветва:
Плащането в местна валута може да означава по-изгоден обменен курс
Плащането с карта може да е по-изгодно от купуването на валута в обменно бюро
Плащанията са защитени с различни методи
Картата "Виза" е приета за плащане в над 130 млн. търговски обекта в над 200 държави и зависими територии.