Българите не вярвали в по-светло икономическо бъдеще

15.07.2015 | 14:30
по статията работи: Георги Кусеров
Въпреки положителните данни от началото на 2015 г., нашенците не очакват значителен растеж
Българите не вярвали в по-светло икономическо бъдеще
Снимка: thinkstockphotos.com

Българите не вярват, че страната ни я чака по-светло икономическо бъдеще. Това показват резултатите от проучването на GfK на потребителския климат в Европа за второто тримесечие на 2015 г.

Според данните в него икономиката на България се е подобрила значително през последната година. По предварителни оценки брутния вътрешен продукт (БВП) за първото тримесечие на 2015 г. е нараснал с 2% в сравнение със същия период на предходната година. Въпреки това, българските потребители не очакват тази тенденция да се запази.

В проучването се посочва, че през второто тримесечие на тази година икономическите очаквания на потребителите у нас се подобряват с 1,5 пункта и достигат нивото от минус 12,9 пункта през юни. Независимо от добрите макроикономически данни, най-вероятно предпазливата оценка на българите се дължи на няколко външно-политически фактори като неясния изход от ситуацията в Гърция, както и от конфликта между Русия и Украйна.

Според анализа, общата среда на несигурност за държавата ни се подхранва и от неяснота относно евентуалните последици за България от гръцката криза, както и дали страната ни е подготвена за евентуално пренасяне на негативни влияния от южната ни съседка.

Заедно с това българските потребители не вярват, че ще има повишение в доходите им през следващите месеци. Малко от тях продължават да харчат пари за големи покупки, които излизат извън техните ежедневни потребности.

Изглежда обаче, че ситуацията в Гърция е оказала влияние на потребителите не само в България, но и в останалите страни-членки на Европейския съюз (ЕС). Според анализа продължителните преговори между Атина и нейните кредитори са оказали значително влияние върху настроението на гражданите в повечето европейски страни през второто тримесечие на тази година. Трябва да се отбележи, че по време на проучването, което се извърши през първите две седмици на юни, преговорите между Гърция и нейните кредитори все повече още приближаваха своя критичен стадий.

Гръцката криза в голяма степен определи настроението на европейските потребители през второто тримесечие на тази година, като в резултат от това икономическите очаквания в много страни се понижиха или се намират в застой. Също така в страните от Източна Европа кризата между Русия и Украйна играе съществена роля. Независимо от това, от месец март досега показателят „Потребителски климат“ в 28-те държави-членки на ЕС е нараснал с общо 1 пункт, като е достигнал 10,8 пункта.

Въпреки това очакванията са, че тези резултати могат да се влошат през лятото, главно в рамките на еврозоната. Това се отнася по-специално за страни като Германия, Италия, Франция и Испания, които или понасят висок дял от дълговете на Гърция или също се борят с трудна икономическа ситуация.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...