На българите не им допадат стоките втора употреба. У нас се предпочитат новите вещи, дори когато не са по джоба на гражданите. Това става ясно от проучване на "Евробарометър" за отношението към отпадъците, направено в 27-те страни членки на ЕС, информира в днешния си брой вестник "Монитор".
Един от трима българи би посегнал към употребявани мебели, 34 на сто са склонни да използват техника втора ръка или пък текстил. В същото време в богатите страни като Швеция, Финландия, Франция и Дания между 90 и 70% от анкетираните са готови да вземат употребявани мебели, електроника или дрехи. У нас 53% нямат доверие в качеството на стоките втора ръка , 43% са загрижени за здравето си, а
17 на сто не харесват да носят чужди дрехи
или да седят на стари дивани. На 3% от българите пък не им е приятно околните да ги възприемат като потребители на стоки втора ръка и затова ги избягват.
Българинът е скептично настроен и към новите стоки, изработени от рециклирани материали. Само около 63 на сто от нашенци биха взели нещо, ако знаят, че е от преработени материали, в сравнение с 86 на сто средно за ЕС. Водещ мотив за българина отново е съмнението в качеството на рециклираните стоки. Страхът, че могат да навредят на здравето си, също възпира българите от покупка, а 2% се притесняват от мнението на съседа.
Според проучването България попада в среднобогатите нации
в Европа. 83 на сто от българите признават, че купуват повече храна, отколкото изяждат и се налага да я изхвърлят. Резултати по този показател във Франция и Белгия са близки до нашите. Средно един от десет граждани не изхвърля храна, а в Чехия, Словакия и Италия населението се оказва най-пестеливо.
Според 6 от 10 анкетираните изхвърлянето на хранителни продукти се дължи на големите разфасовки в магазините, заради които се налага да се готвят по-големи количества гозби, които остават неизядени. Отново 6 от 10 споделят, че не са достатъчно информирани за правилното съхранение на храната. Само 12 на сто от българите успяват да разчетат срока на годност на етикетите, както и да следват указанията му. Оказва се, че 75% от българите не харесват големите опаковки в супермаркетите, което ни прави рекордьори сред европейците по този показател.