Деляна Петкова ( deliana.petkova@3bay.bg )
Българите са сред най-недоволните от здравната система в ЕС, показа последното проучване за социалния климат на Евробарометър. Данните на агенцията сочат, че европейците като цяло изпитват задоволство от живота си, но доверието в икономиката на страната им все още не се е върнало, пише Inews.bg.
Удовлетворението от живота расте спрямо нивото от 2010 година, коментират анализаторите, въпреки че европейците усещат, че ежедневието им е свързано с повече разходи от преди.
Като цяло европейците не са доволни от състоянието на семейния си бюджет. Оценката, която поставят е -2,5 пункта. Само оценката на гражданите на Люксембург е позитивна в това отношение. Най-крайни са оценките по отношение на финансите в Гърция, Литва и Румъния (около -5 пункта), а като цяло най-доволни са са гражданите на Скандинавските страни, Белгия и Холандия.
Що се отнася до здравната система различията между отделните държави са доста сериозни. Тай-доволни се оказват белгийците, които поставят оценка 6,3 пункта, следвани от австрийците (5,2 пункта) и гражданите на Люксембург и Холандия (по 5,3 пункта). Най-ниска е удовлетвореността от здравната система в Румъния (-5,3 пункта), Гърция (-3,7 пункта) и България (-2,8 пункта), Латвия (-2,6 пункта) и Полша (-2,4 пункта).
По отношение на публичните власти европейците са по-скоро неудовлетворени - оценката -1,4 пункта. В Люксембург поставят най-високата оценка на правителството си - +2,4 пункта, висока е удовлетвореността още и в Австрия (1,8 пункта), Швеция (1,7 пункта) и Естония (1,6 пункта). На обратния полюс обаче се нарежда Гърция (-5,9 пункта), Румъния (-5,8 пункта), Латвия (-4,9 пункта) и Ирландия (-3,8 пункта).
Анализът показа още, че европейците са по-доволни от собствения си живот, но са по-песимистично настроени към икономическата обстановка. В същото време обаче расте броят на оптимистите, че през следващите 12 месеца нещата ще се регулират.
Проучването на Евробарометър е проведено във всички страни от ЕС през юни 2011 година. По отделните категории анкетираните е трябвало да дадат своята оценка, като за отговор "най-удовлетворен" се поставят 10 пункта, а "най-неудовлетворен" - минус 10 пункта.