Българите проявяват особена предпазливост, когато става въпрос за пазаруване в нови електронни магазини, е основният извод от допитване на платформата "Глами" (GLAMI), съобщиха от онлайн търговеца.
Изследването за нагласите на потребителите в България по отношение на сигурността при онлайн пазаруването е проведено сред 6615 души у нас.
Значителна част от участвалите, 26 на сто, правят първата си покупка само в добре познати електронни магазини или такива, препоръчани от доверени лица. Въпреки това 50 на сто от анкетираните биха направили първа покупка в нов електронен магазин, ако продуктът или цената са интригуващи. От друга страна 23 на сто от купувачите предпочитат да проведат внимателно проучване, за да се уверят в надеждността на новите електронни магазини предварително.
Що се отнася до ценовия фактор и лоялността към дадени магазини, проучването показва, че при незначителна разлика в цената 43 процента от българите предпочитат да пазаруват от познат електронен магазин, а 48 процента са склонни да опитат нов. При по-съществена разлика 61 процента от анкетираните категорично биха избрали новия.
Оказва се, че българите имат редица специфични критерии, що се отнася до доверието, с което подхождат при поръчка от нов онлайн магазин. Наличието на възможности за плащане, включително плащане при доставка, е главният критерий за 56 процента от анкетираните. Информацията за правилата за доставка и връщане е от съществено значение за 51 процента, а отзивите и сертификатите за доверие са ключови за 32 процента. Контактите за обслужване на клиенти са важно съображение за 28 процента от анкетираните, посочват от "Глами".
Други критерии включват акаунтите в социалните мрежи, наличието на физически магазин в града и стриктната информация за използването на личните данни на потребителите. Някои съмнителни обстоятелства биха възпрели потребителите да направят първа покупка в нов електронен магазин. Липсата на контакти и форма за регистрация е значителен фактор за 42 процента, а събирането на лични данни преди извършване на поръчката се отразява негативно на 37 процента от анкетираните. Други основания за безпокойство са твърде ниските цени (36 на сто) и печатни или граматически грешки на уебсайта (35 на сто). С по-слабо, но все пак налично значение, са липсата на отзиви в интернет, странното/чуждо име на домейна и чуждият език като единствен наличен на уебсайта.
Опасения след направена покупка също се наблюдават сред българските потребители. Качеството на стоките е най-голямото притеснение за 57 на сто от анкетираните. Сигурността при плащането е съществено съображение за 41 на сто. Усложнените политики за връщане и рискът да не бъдат възстановени парите при връщане също са причина за безпокойство, съответно за 40 на сто и 39 на сто от анкетираните.
Проучването показва, че почти половината (48 на сто) от респондентите са имали отрицателен опит с електронни магазини за мода. Най-често срещаните проблеми са лошото качество на стоките (71 на сто), забавените доставки (24 на сто) и липсата на отговор от страна на отдела за обслужване на клиенти (21 на сто). Що се отнася до защитата на данните, само малка част (8 процента) от българите нямат съмнения в защитата на личната си информация, когато пазаруват онлайн. Значителна част от потребителите (39 процента) обаче изразяват несигурност, а 15 процента нямат доверие в съхранението на собствената информация, която предоставят.