България дължи 5 млн.евро за Бургас-Александруполис

04.12.2009 | 08:28
по статията работи:
Страната ни не е платила никакви вноски към бюджета на дружеството, откакто то е създадено, твърдят от фирмата-оператор на бъдещия тръбопровод
България дължи 5 млн.евро за Бургас-Александруполис

България не е платила 5 млн. евро вноска към бюджета на проектната компания за петролопровода "Бургас - Александруполис". Това съобщи вчера директорът на българската проектна компания Пламен Русев. Той призна за дълга, след като президентът на фирмата-оператор на проекта - руската „Транснефт", Николай Токарев, заяви пред в. "Комерсант", че страната ни не е платила никакви вноски към бюджета на дружеството, откакто то е създадено.

Българската страна плати своята вноска към проекта за миналата година, контрира Русев. Той обясни, че не са платени вноските за тази година, които е трябвало да бъдат преведени на два пъти - в края на юли и на септември. Бюджетът за следващата година на Trans Balkan Pipeline (TBP) е планиран - 21 млн.евро, а самата компания беше регистрирана през февруари 2008 г. в Амстердам. Според устава й, ако един от акционерите не плати вноската си в бюджета, дружеството се закрива поради несъстоятелност, обясни Русев.

Има вариант друг от акционерите - в случая Гърция или Русия, да плати вноската на страната ни, като на по-късен етап си вземе парите с лихвите, твърди експертът. Акционери в строителството на петролопровода са България, Гърция и Русия, като Москва държи 51% от проекта. От българска страна собственик на бъдещата тръба е компанията "Техноекспортстрой". Държавното дружество се ръководи от Министерството на регионалното развитие и благоустройство. След като министър Росен Плевнелиев разреши да бъдат платени вноските, "Техноекспортстрой" ще може да преведе парите в бюджета на TBP, каза още Русев. По думите му българското дружество е спряло да плаща още през юли, когато премиерът Бойко Борисов замрази всички плащания по енергийните проекти с Русия.

„Проектът е във фаза на проучване и се прави екологична оценка", беше единственият отговор от регионалното министерство. Следващата седмица обаче предстои провеждането на българско-руска икономическа комисия за сътрудничество и въпросът ще трябва да бъде изяснен на нея. Според руския акционер в компанията обаче срокът за отговор от наша страна е изтекъл на 1 ноември, пише в днешния си брой вестник "Класа".

"В България имаше смяна на правителството. Техните възгледи за перспективите пред проекта предизвикват у нас безпокойство. Два пъти официално поискахме от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма на България тяхната позиция, но за съжаление нямаме отговор", каза Токарев. „Имаше договорености, че до началото на ноември българската страна ще ни уведоми за своето решение, но така и не чухме отговора", добави той. Генералният директор на TBP Александър Тараканов също заяви, че компанията е готова да обсъжда с българската страна строителството на "Бургас - Александруполис", както и по-високите екологични изисквания към него, предаде РИА"Новости".

Преди ден руският енергиен министър Сергей Шматко пък каза, че поради разногласия с България проектът "Бургас - Александруполис" може да се сблъска с проблеми. Той намекна, че икономическата полза за България от проекта за "Бургас - Александруполис" не е достатъчна.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 23.12   619 г. – Начало на понтификатът на папа Бонифаций V. 1672 г. – Италианският астроном Джовани Доменико Касини открива Рея – вторият по големина след Титан...