България е най-добрата дестинация в Европа за развитие на аутсорсинг. Това става ясно от класация на консултантската компания Cushman&Wakefield за 2015 г., представена от стратегическия й партньор в България и Македония Forton. В световен план страната е на трето място, като в сравнение с година по-рано се е изкачила повече от всеки друг пазар и е с 11 позиции напред.
Проучването обхваща 36 пазара в света, които привличат компании в сферата на аутсорсинга на бизнес процеси (BPO) и центровете за изнесени услуги. Оценката на участниците се формира на базата на три типа критерии, сред които най-голяма тежест имат разходите, следвани от условията за бизнес и рисковете.
Първата позиция в класацията тази година заема Виетнам, докато миналогодишният първенец – Румъния, остава четвърти.
Второто място е за Филипините, където приходите на компаниите в BPO-сектора миналата година са достигнали рекордните 15 млрд. долара.
„Виетнам не е най-евтината дестинация за аутсорсинг, но е силен конкурент в световен план. За утвърждаването му като водещ пазар допринесе и нарастващата цена на труда в Китай и Индия“, обобщи Ричард Мидълтън, който отговаря за клиентските услуги в Азия, Пасифика и EMEA (Европа, Африка и Близкия Изток) в Cushman&Wakefield.
В европейски мащаб България впечатлява не само заради излизането си на челна позиция, но и заради бързото си придвижване нагоре в класацията. Като ключови фактори консултантите посочват ниските данъци, както и наличието на достъпна и квалифицирана работна ръка за нуждите на BPO-компаниите. Годишно в страната се дипломират 60 000 висшисти, като в 50% от случаите завършилите са придобили специалност, подходяща за сектора на изнесените услуги. Висок е и делът на добре владеещите чужди езици, което е ключово умение за този бизнес.
„Възходящото развитие на аутсорсинг бизнеса в България е факт и то може да бъде проследено и през впечатляващия ръст на офис пазара в София. През миналата година бяха подписани наемни договори за 154 000 кв. м площи, което е резултат, съизмерим само с нивата от предкризисната 2008 г.“, коментира Михаела Лашова, изпълнителен директор на „Фортън“.
През миналата година 49% от сделките за наем на този пазар в столицата са били разрастващите с екомпании от BPO и IT сектора.
„Нашата прогноза е, че ръстът ще продължи и същевременно ще се пренесе и извън София. През последните месеци наблюдаваме засилено търсене на офис площи от страна на BPO и IT компании в големи градове като Пловдив, Варна и Бургас“, отбеляза Станимира Пашова, мениджър „Офис площи“ във „Фортън“.
Въпреки изоставането си в класацията Румъния също остава интересна за аутсорсинг индустрията. Основната причина са достъпните цени на офис площите, които водят до по-ниски разходи за бизнес. Високата инфлация миналата година обаче оказа негативно влияние и страната загуби челната си позиция.
За първи път в аутсорсинг индекса е включена Литва, която влиза директно на 11-та позиция – най-високата за нов участник до момента. Според Ричард Мидълтън балтийската страна е добре позиционирана като дестинация за BPO-услуги, конкурентна е като ниво на разходи, квалифицирана работна ръка и владеене на чужди езици.
Като цяло заради стагниращите икономики и пазари на труда в Европа все повече се стопява разликата между нея и Азия/Америка като дестинации за аутсорсинг. В същото време за някои растящи азиатски пазари, като Индия и Китай, вече има опасения от прегряване и висока цена на труда.
Въпреки тези констатации в световен мащаб най-големият пазар на аутсорсинг услуги остава Индия, която тази година се изкачва с едно място до 20-та позиция в класацията.