България е в топ 5 на страните с най-голям обем търговски центрове в строеж в годината, в която европейският пазар на този сегмент отбелязва рекорден спад от 19%.
Това сочи докладът "Развитие на търговските центрове в Европа" през 2009 г. Той е изготвен от компанията, специализирана в бизнес консултирането Cushman&Wakefield, и у нас беше представен от партньора й за България, Сърбия и Македония Forton International.
Повече от 600 000 кв.м. нови търговски площи предстои да бъдат завършени и отдадени у нас през 2010 и 2011 година, което ще ни изведе на по-челни позиции и в класацията на "Квадратни метри търговска площ на 1000 души", където засега заемаме предпоследно място с едва 28.2 кв.м. Според доклада страната ни, заедно с Хърватска, отбелязва най-висок процентен ръст по отношение на новоизлезли търговски имоти, макар отварянето на голяма част от тях да бе отложено за 2010 година.
"През последните години строителството на търговски центрове набра скорост и в България през 2010 г е планирано да излязат около 300 000 кв.м. нови търговски площи. Това е огромен обем за мащабите на нашия пазар", коментира Сергей Койнов, Изпълнителен директор на Forton International. "Тази търговска площ предлага на практика неограничени възможности за развитие на българските търговци. Въпреки значително по-ниските наемни нива, особено извън София, отдаването на нови площи в условията на икономическа криза и свито потребление, е трудно. Затова е твърде вероятно откриването на известна част от планираните търговски центрове отново да се отложи за следващите няколко години. "
"Откритите в началото на годината търговски центрове доказаха, че потребителите в големите градове са все още активни. Опасенията и предпазливостта на търговците са свързани с платежоспособността в по-малките населени места", допълва Димитър Киферов, мениджър Търговски площи във Forton International.
Развитието на търговските центрове на Стария континент съществено се е забавило, сочи анализът на Cushman&Wakefield. През изминалата година е отбелязан спад, непознат през последните 15 години. Общо около 7.4 милиона кв.м. нови търговски площи са се появили през 2009 година - приблизително 19% по-малко в сравнение с 2008 година. През 2010 година се очаква около 6.1 милиона кв.м. нови търговски площи да видят бял свят. През 2011 пък развитието на шопинг центровете вероятно ще удари дъното за последните 7 години с около едва 5 млн. кв.м. търговски площи, което представлява около 46% спад от обемите през 2008 година, когато общата площ на новите търговски имоти е била около 9.3 милиона кв.м.
Пълния текст на доклада ще откриете в рубриката "Анализи" на Econ.bg.