България може да остане страната с най-лоши пътища

26.06.2009 | 16:42
по статията работи:
Бивш министър: В магистрала "Тракия" са потънали 1,1 млрд. лв. ТОЛ системата трябва да бъде въведена внимателно, предупреди експерт
България може да остане страната с най-лоши пътища

"Законът за обществените поръчки (ЗОП) за мен е порнография. В него има много „врати в полето". Това заяви днес бившият министър на регионалното развитие и благоустройство от кабинета „Костов" Евгени Чачев. Той взе участие в Национален експертен икономически форум, който се състоя в „Кемпински хотел Зографски".

Мнението му беше потвърдено и от бившия изпълнителен директор на Национална агенция „Пътна инфраструктура" Димитър Иванов. Според него големите проблеми в ЗОП са свързани с местните търгове, в които първо се отварят техническите спецификации на проектите, а чак след това стават ясни и ценовите оферти.

На страната ни са спрени 170 млн. евро по програма САПАРД. Тези пари са предназначени за строеж на малки селски пътища. Освен това губим още 160 млн. евро по програма ИСПА. До спирането на тези пари се стигна, тъй като не беше спазен ЗОП при избора на изпълнител, заяви още Чачев.

Той добави, че очаква следващият доклад на Европейската комисия за България да бъде унищожителен. Като основна причина за това бяха посочени липсата на инвестиционна програма и грешки в Националната стратегическа референтна рамка.

Чачев допълни:

"Развитието на инфрастурата в страната зависи пряко от европейските пари. Средствата в бюджета са крайно недостатъчни, а освен това те системно се източват от обръчи от фирми. Като пример за това може да бъде даден строежът на магистралите „Тракия" и „Марица", които трябваше да бъдат завършени преди няколко години".

В строежа на „Тракия" според бившия министър от кабинета „Костов" "са потънали" 2 пъти по 300 млн. лв. от бюджетните излишъци от предни години и още веднъж 500 млн. лв. от последния излишък. С тези пари можеше да бъдат завършени и двете магистрали още преди три години, заяви той.

Ако тези прахосничества продължат, България е заплашена да остане държавата с най-лоши пътища в Европа и на Балканите, заяви Чачев. Той допълни, че грижата за инфраструктурата не свършва само с големите магистрали, но е необходима и грижа за малките пътища.

Въвеждането на ТОЛ системата в България трябва да стане внимателно. Ако тя бъде въведена сега, съществува реална опасност много от фирмите в България, които се занимават с транспорт, да претърпят големи загуби. Освен това трябва да бъде решено кои точно превозни средства ще плащат ТОЛ такси - само големите камиони, всички камиони или всички превозни средства. Около това мнение се обединиха още участниците в днешния форум.

В България има общо 55 хил. км. пътища. Нито едно правителство не може да ремонтира всичката тази площ само за 4 години. Този проблем не може да бъде разрешен бързо, отчете експерт от Министерството на транспорта.

Винетната система е временна. Тя не може да остане в сила завинаги. Големият въпрос е кога и как да бъде въведена ТОЛ системата. Той трябва да бъде разрешен с помощта на превозвачите, допълни експертът.

За момента нито едно правителство не е успяло да направи качествена реформа в областта на инфраструктурата. Тя е на нивото от 1934 г., когато страната е била управлявана от Кимон Георгиев. Като първа стъпка в тази реформа може да се предприеме децентрализация на управлението, подобна на тази, която беше осъществена в енергетиката. Тази стъпка ще помогне да се усвояват по-добре европейските пари, обясни в заключение експертът.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 27.12   537 г. – В присъствието на император Юстиниан I тържествено е осветена новата църква Света София в Константинопол. 1703 г. – Подписан е Метуенския договор...