Бавното възстановяване на България продължи през цялата 2014 година, с умерен растеж през всяко едно тримесечие на годината, който продължи и през тази година. Въпреки неотдавнашния „пожар“, свързан с кризата в Гърция, растежът на БВП през второто тримесечие отбеляза тримесечно увеличение от 0,5%, малко по-високо от очакваното, което доведе до годишен растеж от 2,2% и 2,1% през първата половина на 2015 година. В резултат на това, нашата прогноза за растеж през 2015 година остава на ниво от 1,9%, без промяна от месец юни.
Ако погледнем напред, очаква се потребителското търсене да се увеличава постепенно и от следващата година е вероятно да бъде реализиран един допълнителен ръст на общата икономическа активност с прогнозиран растеж на БВП от 2,4% през 2016 година и около 3,5% годишно през периода 2017-2019 година.
Умерено увеличение на експорта в България
Очакванията са увеличаващото се външно търсене да подейства като значителен стимул за по-широката икономика. За 2015 година като цяло прогнозата на EY предвижда експортните обеми да се увеличат с 5,6% след ръст от 1,9% през миналата година. Въпреки че експортните резултати зависят до голяма степен от търсенето от страна на еврозоната, където растежът постепенно се подобрява(с 12% годишно през периода януари – май), рецесията в Русия остава фактор - продажбите за Русия бележат спад от 26%. Нещо повече, налице е и риск, че ‘Grexit’ (все още представляващ заплаха, независимо от неотдавнашното спасително споразумение) може да доведе до спад в продажбите на България към Гърция (които представляват близо 7% от общия износ).
Вътрешното търсене се очаква да се увеличи през 2015 година, но отново с умерени темпове
Налице е известно увеличение на потребителските разходи - те бележат бавно възстановяване през 2014 година благодарение на по-високите заплати, дефлацията и спадащите нива на безработица. По-ниските цени на петрола ще помогнат инфлацията да се задържи до ниво от едва 0,4% през тази година, което ще позволи по-нататъшното увеличение на реалните доходи, въпреки че потребителите остават предпазливи, а очакваното увеличение на инфлацията до около 1,7% през 2016 година също може да понижи търсенето.
Ниските лихвени проценти насърчават потребителските разходи
Очаква се 3-месечният междубанков процент да остане на много ниско ниво през 2015 година, със средна стойност от едва 0,3%. Това би трябвало да насърчи потребителите да теглят заеми, което от своя страна би трябвало да повиши потреблението и търсенето, въпреки че по-високата инфлация може да отбележи още по-високи нива от 2016 година.
Слаби инвестиции на бизнеса
Доверието на бизнеса в промишления и строителния сектори се повиши през последната година, но реално направените инвестиции се понижиха през първото тримесечие, за първи път от 2012 година насам. Продължаващата икономическа несигурност спира компаниите да инвестират, поради което и капиталовите разходи ще се възстановят трудно преди икономическата среда да стане много по-положителна.
С поглед напред
„Един по-бавен темп на растеж изглежда да е ‘новата нормална ситуация’ както за България, така и за еврозоната. Но устойчивите усилия за реформиране на трудовите пазари и подобряването на бизнес средата биха могли да променят това. Според мен, бизнесът, правителствата и хората трябва да гледат позитивно напред, а в България потенциалът за развитие определено е налице“, коментира Николай Гърнев, управляващ съдружник на EY (Ernst &Young) за България, Македония, Албания и Косово.