От днес до 30 януари 2005 година в Испания се провежда второто по големина в Европа международно туристическо изложение. FITUR Мадрид е първото от петте изложения, на които България участва с национален щанд. Останалите са в Берлин, Москва, Киев и Лондон.
В рамките на българския национален щанд, който е 72 кв.м., участват "Алма тур-БГ" АД, "Глория турс" ООД, "Пингуин Травел" ТП, "България ер" ЕАД, "Астрал холидейз" АД и "КРАС Плюс" ООД. Представянето на България е организирано от Агенцията по туризъм. Изложението в Мадрид е отворено за професионалисти и за масова публика.
През 2004 година България е посетена от 9,638 туристи от Испания, което е с 40,27% повече от същия период на миналата година.
Обобщена справка за участието на България в международните туристически изложения през месец януари:
SLOVAKIATOUR’ 2005 - 20-23 януари 2005, Братислава, Словакия
От 20 – 23 януари 2005 г. в Братислава, Словакия, се проведе международното туристическо изложение SLOVAKIATOUR’2005.
Това е най - голямото туристическо изложение в Словакия в навечерието на летния туристически сезон. Главната му цел е да представи на словашкия пазар възможностите за почивка през лятото в страната и чужбина, новите предложения за летния туристически сезон, за провеждане на културно-познавателни турове, възможностите за балнеолечение и др.
През тази година на Международната туристическа борса SLOVAKIATOUR’2005 участваха повече от 470 фирми-изложители /30% повече от 2004г./ от над 25 държави. С национални щандове на изложението бяха представени Австрия, Германия, Индия, Испания, Италия, Кипър, Полша, Румъния, Тунис, Хърватска, Чехия и др.
Целта на българското участие беше да постави началото на рекламната кампания на сезон "Лято-2005" на словашкия пазар, като успоредно с това представи страната като място за целогодишен отдих. На информационния щанд на България участваха 5 туроператора, които вече работят или проявяват сериозен интерес към този пазар – "Албена", "Ландис", "Олимпия", "Теди Кам", "Надин".
Българският щанд се радваше на висока посещаемост и на голям интерес както от словашки и чужди туроператори, така и от масовата публика. Словашките туроператори, предлагащи България, отчитат значителен ръст в броя на туристите и за следващият сезон очакват увеличение на записванията за България. По данни на Министерството на икономиката, броят на словашките туристи, посетили България през 2004 г. е 75 253, което е със 17, 74 % повече от 2004 г. Според класацията на Министерството на икономиката на Словакия- България е четвъртата по популярност туристическа дестинация в Словакия след Хърватска, Гърция и Италия.
Със специални предложения в своите летни каталози излизат почти всички големи словашки туроператори Aelolus, Satur, GloubTour, Seneka Tours, Firo Tour, Fifo Tour, Turancar, Hechter, JazzWelt, Alfa Travel,, NIKRuefa Reisen, CK More, Sun Travel, Solvex - Bratislava и др. Предлага се Албена, Златни пясъци, Балчик, Бяла, Обзор, Слънчев бряг, Поморие, Несебър, Приморско, като определено интересът на словашката публика е насочен към по-познатото на тамошния туристи Южно Черноморие. За нарасналия интерес към България като туристическа дестинация говори и фактът, че на словашкия пазар тази година има определен интерес и към възможностите за ски ваканция, които предлага България.
Агенцията по туризъм бе наградена със специално отличие за успешно представяне на страната като атрактивна туристическа дестинация.
Наградата е за успешно налагане на единна визия на България като атрактивна и разнообразна туристическа дестинация. Представянето на България бе със щанд с новото лого на страната ни, нови продуктови брошури и печатни материали, филми.
Това е първото подобно отличие, връчено на България на SLOVAKIATOUR от началото на българското участие в тази борса.
МАТКА 2005 – 20-23 януари 2005 година в Хелзинки, Финландия
19-то издание на международното туристическо изложение MATKA’2005 (TRAVEL) се проведе от 20 до 23 януари 2005 г. в Хелзинки, Финландия. На борсата, утвърдила се като най-значимото туристическо събитие за Прибалтика, тази година се представиха 1166 изложители от 54 страни, посетителите бяха 78 044, от които 18 371 професионалисти и над 1000 журналисти. Основната тема на панаира бяха активните ваканции.
България се представи на MATKA – Хелзинки с информационен щанд на площ от 24 кв.м. организиран от Агенцията по туризъм.
Фирми - изложители на българския щанд бяха "Албена" АД, "Балкантурист" АД, "ДМ Травел" ООД, "Астрал Холидейз" АД и "Нагена" ООД.
Предлаганите оферти бяха основно за морски туризъм, балнеолечебни програми и тематични обиколки на страната (манастири, градове – музеи и city breaks). Интерес се наблюдава към ски ваканции и специализиран туризъм (трекинг и вело-туризъм).
През 2005 г. шест туроператора предлагат страната ни, като 3 от тях са най-големите във Финландия:
▪ Aurinkomatkat (Sun Tours) – предлагат Слънчев бряг и Златни пясъци;
▪ Tjаreborg (част от концерна My Travel)– Албена, Златни пясъци, Несебър, Слънчев бряг;
▪ Finmatkat (част от концерна TUI) – Слънчев бряг и ново за 2005 – Албена, Св. Константин, Златни пясъци, Несебър и Приморско;
По врема на изложението концернът обяви двата хита за Сезон Лято 2005 – България и Гърция.
▪ Lomamatkat, част от компанията MatkaVekka – Златни пясъци, Албена, Ривиера, Св. Константин, Сандански и Хисаря /морски ваканции и балнеолечебни програми/, културно-познавателни турове и ново за 2005 – Слънчев бряг и Елените;
▪ Domina Matka Monte – Златни пясъци и ново за 2005 – Св. Константин, Слънчев бряг и Несебър ;
▪ Matka Mieli – нов туроператор за 2004 г. – трекинг програма в Банско и културен тур – София, Рилски манастир и др.
В края на 2005 г. ще стартира програма нов туроператор за България LomaPallo /ски ваканции, балнеолечебни програми и city breaks/.
Съгласно статистическите данни на Асоциацията на финландските туристически агенции, по показателя организирани пътувания с чартъри, през 2004 г. България е на 3-то място по брой туристи от европейските дестинация. Преди нашата страна в класацията са Испания (вкл. Канарски и Балеарски острови), която е с дял от 40 % от всички пакети и Гърция, която запазва броя на туристите си на нивото от 2002 г..
От останалите дестинации само Близък и Среден Изток и Северна Африка се радват на по-голям брой туристи. През 2004 г. Египет са посетили 40 952 чартърни туристи (68.9 % ръст спрямо 2003 г.), а Тунис – 13 292 (29.8 %).
Следващото издание на изложението в Хелзинки MATKA ще се проведе за 20-ти път от 19 до 22 януари 2006 г.
FERIEN MESSE – 20-23 януари 2005 година във Виена, Австрия
В периода от 20-23.01.2005 във Виена се проведе най-голямото международно туристическо изложени в Австрия -"Ferien", на което всяка година се представят големи туроператори и туристически агентски фирми, хотелски вериги и държавни организации по туризъм от Европа, Азия, Африка, Америка, Австралия и Океания.Изложителите през тази година надвишаваха 400 от над 45 държави, а посетителите над 120 000.
България бе представена от Агенцията по туризъм и седем туристически фирми : "Интервега райзен-Виена", "Ли-тур", "Тандем травъл", "Чинар", "Е.К. Райзебюро- Виена", "Темпора травъл" и "Сентал".
Решението за представяне на страната на това туристическо изложение е резултат от повишения интерес на австрийските туристи към България. Според статистическите данни за единайсетте месеца на изминалата година страната ни е посетена от 31 180 туриста, което е с 41,05% повече от предходната.
Акцентът в българското представяне тази година бяха програмите за културен, селски и маршрутно-познавателен туризъм. Офертите и програмите за морски рекреационен туризъм по българското Черноморие, предизвикаха традиционния интерес на австрийския пазар.
Особено внимание бе проявено към предстоящата програма за посещение на над 10 000 австрийски пенсионери през месец април тази година в курортен комплекс "Слънчев бряг". Програмата е съвместна инициатива на Съюза на пенсионерите в Австрия и курортен комплекс "Слънчев бряг".
Наблюдаваше се засилено търсене на възможности за къмпинг туризъм.
Очевиден бе интересът към българския щанд както от страна на посетителите на изложението, така и от представителите на местните медии - "ORF", "Reise aktuell", "Traveller", "TAI –Turismuswirtschaft Austria International", "Die Presse".
СМТ Щутгард – 15 до 23 януари 2005 година, в Щутгард, Баден Вюртенмберг
СМТ Щутгард е най-голямото изложение в Европа, предназначено за масова публика. Общият брой на изложителите беше 1400, от 81 страни и региони, а посетителите бяха 190 000. Страна-партньор беше Корея, която привлече интереса на публиката чрез презентиране на местни занаяти.
България се представи с информационен щанд, на който Агенцията за туризъм, бе основен организатор. Със своите туристически продукти се представиха КК "Албена" АД, БГ Турс, туристическа агенция Sommertours – специалист за България, и Wido Consult – представителство на братя Диневи в Германия.
Интересът към нашата страна бе сериозен, като желанията за ваканция в България са насочени основно към Черноморието, както и към обиколни турове във вътрешността на страната.
Проведените разговори по време на изложението с представители на най-големите немски туроператори, предлагащи България – ТУИ, Томас Кук и Реве Туристик, показаха задоволство от положителния ход на записванията и очаквания за ръст в броя на туристите спрямо рекордните резултати от миналата година, когато България бе посетена от приблизително 565 000 германски туриста.