Българските потребители са по-склонни да харчат, но с едно наум, сочи изследване

19.04.2017 | 15:50
по статията работи: econ.bg
Българите не знаят докога ще се подобрява икономиката
Българските потребители са по-склонни да харчат, но с едно наум, сочи изследване
Снимка: БГНЕС

Потребителското настроение на българите се е подобрило в сравнение с предходната година. Такъв извод прави Институтът за пазарни проучвания GfK след изследване на потребителските нагласи, проведено във всички страни от Европейския съюз.

Според него икономическите очаквания на българските потребители за първите два месеца от годината са достигнали най-високите си нива през последните години, но отново са спаднали до негативни нива през март до - 2.3 пункта.

"Очевидно българският потребител все още не може да предположи колко дълго ще продължи икономическият растеж, наблюдаван през последните години", посочват авторите на изследването. Въпреки това в края на тримесечието показателят отчита 3.5 пункта подобрение в сравнение с предходната година.

Възходящите икономически резултати и стабилният спад на безработицата имат положително влияние върху очакванията на населението по отношение на доходите. От 26.1 пункта през февруари 2017, което е най-високото ниво от юни 2005 г. насам, показателят спада до все още високите 18.4 пункта в края на тримесечието.

За сравнение, в края на март 2016 г. очакванията по отношение на доходите бяха на равнище от 3.9 пункта, допълват от института.

Сходна тенденция се наблюдава и при склонността за пазаруване при българския потребител, която губи няколко пункта след силното начало на годината и в края на тримесечието е на ниво 14.3 пункта. В сравнение с предходната година това представлява подобрение с 13 пункта.

Позитивното настроение сред европейските потребители продължава и през първата четвърт на 2017 г. След като най-високото ниво от януари 2008 г. насам беше отбелязано през декември 2016 г., през януари потребителският климат за 28-те държави от ЕС се подобри с още 2 пункта до 19.9 пункта и най-накрая се задържа на 18.9 през март. Това са част от резултатите на проучването на GfK за потребителския климат в Европа за първата четвърт на 2017 г.

Относно очакванията по отношение на доходите и показателите за склонността за покупка в индивидуалните анализи на проучваните държави се наблюдават големи разлики. Те допринасят за разграничаване на различните икономически тенденции и характеризират ситуацията на пазара на труда.

Преобладаващите теми на паневропейско ниво като Брекзит, подсилването на националистическите партии, новото правителство на САЩ и войната в Сирия не повлияват еднакво динамиката на индивидуалните показатели на различните държави, допълват от GfK.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...