Българските сокове и шоколади ще поскъпнат

29.11.2011 | 16:50
по статията работи: Петър Чернев
Най-евтините стоки са най-привлекателни за потребителите, стана ясно по време на форума MySuccess.bg in F&B
Българските сокове и шоколади ще поскъпнат

Цените на соковете и нектарите, както и тези на шоколадовите и захарните изделия ще се повишат съвсем скоро. Основна причина за това е поскъпването на суровините, които се използват за тяхното производство. Това стана ясно по време на бизнес форум за управлението на производството на храни и напитки MySuccess.bg in F&B, който се проведе днес с медийното партньорство на Econ.bg.

От 2012 г. може да се очаква поскъпване с до 5% на соковете и нектарите. Това прогнозира пред журналисти изпълнителният директор на "Флорина България" ЕАД Димитър Гюрджилов. Той оправда промяната с увеличилите се с над 100% цени на концентратите, които са едни от основните съставки на соковете.

От пиковия си период през 2007 г. досега пазарът на плодови напитки се е сринал с близо 30-40%. По този начин експертът отговори на въпрос на Econ.bg за състоянието и отчетения спад в сектора по време на кризата. Той допълни, че повишението на цените е "единственото разумно нещо, което може да се случи".

Изпълнителният директор на "Победа" АД Михаил Чоролеев от своя страна прогнозира, че е възможно цените на шоколадовите и захарните изделия също да се повишат. "Няма как да излезем от кризата с увеличение на цените. Просто това е принудителна мярка, тъй като растат цените суровините", обясни Чоролеев. Той допълни, че цените на захарта, какаото и брашното, които се използват от българските фирми, се формират на външните пазари.

Шоколадовите и захарните изделия у нас ще поскъпнат максимум с 10%. Ограниченият ръст се дължи на факта, че българските компании максимално са използвали всичките си резерви, за да не повишават цените на продуктите си. Друг фактор, който ще окаже влияние, е забавянето на поскъпването на суровините от тази година. Все пак Чоролев обясни, че увеличението в захарно-шоколадовия сектор не е гарантирано и може да не се случи.

Форумът "MySuccess.bg in F&B" се организира за от списание Enterprise. "Има промяна в поведението на потребителите - всички търсят нещо евтино. Общо взето най-евтините неща най-много се пазаруват. Дали заради кризата, дали заради нещо друго"... Този извод беше направен от издателя на списанието Ева Любомирова. Тя цитиран данни на агенция "Прагматика", според които през последните години присъствието на търговските вериги за бързооборотни стоки у нас се е увеличило и е достигнало 43%. За сравнение, в различните държави в Европа то е между 60 и 80%.

По време на събитието Димитър Гюрджилов коментира, че през тази година изследванията на анализаторската агенция Nielsen показват възстановяване на пазара - факт, който обаче не се усеща от фирмите. Той се съгласи с твърдението, че пазарът е "труден", както и че потребителите са се насочили към най-ниския ценови диапазон на предлаганите продукти.

Шефът на "Флорина България" счита, че за по-бързото излизане от кризата може да помогнат активният диалог с кредиторите и доставчиците, както и осъзнаването, че скоро цените на суровините няма да намалеят. От своя страна последният факт може да доведе до по-добро опознаване на местните доставчици.

Проблемът със суровините е налице и при "Победа" АД, стана ясно днес. По този повод изпълнителният директор на компанията Михаил Чоролеев представи двата метода за преодоляване на тази трудност - намаляване на грамажите и увеличаване на цените. Първият подход беше описан като "по-лош" от двата, тъй като потребителят остават с чувството, че е излъган.

"Не можеш да скриеш 20% намаление в грамажа. Особено в случаите, когато продуктите са например бисквити, и те са на бройка. Поне трябва да се направи малко по-хитро - да се измени подложката например", коментира експертът. Той допълни, че хората не са длъжни да знаят за проблемите на производителите и повишаващите се цени на суровините, които използват.

Продажбата на големи разфасовки или семейни опаковки у нас се случва много трудно. Някак си българският потребител не реагира добре, отчете Чоролеев. Той допълни, че пазарът, поне в сегмента в който той е зает, е силно ценово-ориентиран. В един момент дори малките разфасовки стават по-интересни от големите.

Същевременно обаче големите като размери кутии привличат вниманието на хората: "Трябва да е голяма кутия, за да грабне окото на потребителя. Даже невинаги се гледа грамажът - може да имате 100 грама в сравнително малка и семпла кутия. Може да имате 140 грама в голяма кутия", обясни изпълнителният директор на "Победа" АД.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 06.11   1315 г. – Данте Алигиери (на портрета) е осъден на доживотно изгнание от Флоренция, а ако се върне е заплашен от изгаряне на клада. 1521 г. – Фернандо Магелан...