Пазарът на информационни технологии в България има всички белези на развиващия се пазар. Това е един от основните изводи от анализа на IDC- България, представен днес от управителя на компанията Нели Вачева и пазарните анализатори Марина Костова и Евелин Стоев.
През 2007 година ИТ пазарът се характеризира с висок растеж, превес на продажбите на хардуер пред продажбите на софтуерни решения и навлизане на широколентовия достъп до Интернет. Основните движещи фактори са като цяло икономическият растеж, който по данни на правителството достига до 6,2%. Увеличава се обемът на преките чуждестранни инвестиции, включително и в ИТ сектора. Членството на страната в ЕС също допринася за приходите в сектора - според анализаторите от IDC ръстът им е 33,9%. По предварителни данни общата стойност на пазара е 873 млн. долара.
На снимката (отляво надясно): Нели Вачева, управител IDC-България, и Марина Костова, пазарен анализатор
Прогнозите са през следващите пет години ръстът на ИТ пазара да достигне до 13,4% годишно. Основно инвестициите ще бъдат насочени в областта на периферията, компютърните конфигурации, сървъри и ИТ услуги. Под 10% ще бъдат инвестициите в софтуер и мрежовото оборудване.
Разходите за ИТ представляват 2,4% от БВП. По този показател България може да се сравни дори с нивото за ЕС15. По отношение на показателя разходи за ИТ на глава от население обаче сме далеч назад – 113 долара на човек, спрямо над 800 долара за водещите страни в ЕС. Това отразява ниската покупателна възможност на населението, коментира г-жа Вачева.
Пазарът на компютърна техника се развива при силен ръст на продажбите на лаптопи над продажбите на настолни компютри. Това е характерно за целия регион на Централна и Източна Европа. У нас преходът от настолен към преносим компютър е по-бърз. През миналата година са продадени 330 хил. компютърни системи. От тях 170 хил. (51,7%) са настолни компютри, а 154 хил. (46,6%) преносими. 6 хил. (1,7%) са продадените сървъри през 2007 година. Като цяло продажбите на компютърна техника се увеличават с почти 58%. Характерно е, че новата операционна система на Microsoft – Vista не оказва значително влияние върху пазара, а продажбите на Linux-базираните системи растат. Двуядреният процесор на Intel вече се превръща в стандарт.
По отношение на продажбите на периферни устройства в Централна и Източна Европа се наблюдава силен ръст на продажбите на многофункционалните устройства. В България тези устройства навлизат по-бавно, но вече се наблюдава преминаване от принтери към многофункционални устройства. Тенденцията е към замяна на едноцветните тонери с цветни. Доминират лазерните технологии.
Общият пазар на софтуер в региона отбелязва ръст с над 22% през 2007 година, като обемът му е 6,35 млрд. долара. Българският пазар съставлява едва 1% от общия пазар. Основните продажби са на приложения, по-малък е делът на системния и информационен софтуер. Навлизат нови продукти – за виртуализация и системи за управление на жизнения цикъл. Основни консуматори са представители на едрия бизнес.
Пазарът на телекомуникационните услуги също се развива с бързи темпове, коментира Марина Костова. Най-изразено е това в областта на мобилни данни. Телеком услугите имат над 90% от целия пазар. Прогнозите обаче са за забавяне на този сектор през 2008 година. Навлизането на широколентовия достъп до Интернет отчита увеличение с 30%, но проникването все още е слабо.