Увеличаването на акциза върху тютюневите изделия е много по-ефективен инструмент в борбата с тютюнопушенето, отколкото всяка друга забранителна политика. Това заяви по време на тематично събитие вчера Петър Ганев, старши икономист в Института за пазарна икономика (ИПИ).
"Когато налагаш акциз - потреблението пада. Когато налагаш други забранителни политики - ефект особен няма", заяви експертът.
ИПИ представи своя анализ за ефекта от облагането на изделията от тютюн в акциз по отношение на опита, който България има. Оказа се, че след рязкото вдигане на налога през 2010 г. във връзка с европейските изисквания, потреблението рязко е спаднало, главно заради погрешния механизъм на въвеждане.
Въпреки това свитото потребление е тенденция, която обхваща целия Европейски съюз (ЕС) след увеличаването на акциза върху цигарите, уточни Ганев. По думите му здравната цел да се свие разпространението на тютюневите продукти далеч няма същия ефект, както акцизната.
Според анализатора стряскащите предупреждения за вредата от цигарите върху кутиите не влияят трайно на купувачите. Докато по-високата цена "малко или много променя поведението на потребителя", въпреки паралелното развитие на нелегална търговия.
В тази връзка той направи оценка на обсъжданата идея тютюневите изделия и алкохолът да се продават само в специално обособени търговски обекти. Ганев обясни, че политиката за специализирани лавки всъщност не е европейска - "в ЕС човек може да си купи цигари отвсякъде".
Ето защо той вижда идеята като слабо аргументирана и е на мнение, че тя би донесла няколко негативни последици: шок за пазара (автоматично се дава предимство на компании, които са инвестирали в такива обекти) и по-малък избор за потребителя са две от тях.
Освен това смесените магазини до някаква степен играят ролята на регулатор на пазара, и ако изделията от тютюн не се предлагат там, ще се предлагат "на улицата". С други думи - вместо да се ограничи, незаконната търговия с цигари ще се задълбочи.