Вече има предварителни проучвания за трасето на Бургас - Александруполис

15.02.2008 | 10:10
по статията работи: Апостол Апостолов
Зам.-министърът на регионалното развитие Калин Рогачев се срещна с бургаската общественост; МПК ще възложи детайлно проучване при проектиране на трасето на петролопровода и оценка на риска
Вече има предварителни проучвания за трасето на Бургас - Александруполис

Днес зам.-министърът на регионалното развитие Калин Рогачев е на посещение в Бургас. Той се срещна с кметове от населените места в общината, политически формации, еколози и обикновени граждани в сградата на Бургаския свободен университет.

Рогачев се спря на възникването на идеята за изграждането на Бургас-Александруполис ,на целите на проекта и на по-важните стъпки довели до сключването на договора между трите страни - България, Русия и Гърция.

Калин Рогачев обясни, че първоначално проектът е бил планиран да бъде с държавно участие - трите държави да финансират изграждането на петролопровода. Впоследствие през 2002 година е преминато на варианта петролопроводът да бъде изграден на принципа на проектното финансиране , т.е. с частни средства - под контрола на съответните държави, в случая Международната проектна компания (МПК).

Зам.-министърът каза още, че цялата налична информация около петролопровода е качена на страницата на министерството, по повод обвиненията че липсва прозрачност. Той припомни, че в тристранното споразумение е записан текст, който задължава страните и Международната проектна компания (МПК) "Транс Болкан Пайплайн BV" да предприемат всички необходими мерки за защита на околната среда при изграждането и експлоатацията на петролопровода Бургас – Александруполис.

Споразумението между правителствата на Русия, България и Гърция за сътрудничество в строителството и експлоатацията на петролопровода "Бургас - Александруполис" може да видите тук .

МПК ще възложи детайлно проучване при проектиране на трасето на петролопровода и оценка на риска. Ще бъде изготвена и оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС). Според нашето законодателство тази оценка задължително ще бъде представена за обществено обсъждане във всички общини, през които ще мине петролопроводът, подчертал зам.-министърът.

“Всички разпоредби на нашето и на европейското законодателство в областта на опазването на околната среда ще бъдат най-стриктно спазени, компромиси с екологията при изграждането и екплоатацията на петролопровода са изключени", каза зам.-министър Рогачев. Той поясни, че ще се използват най-съвременни технологии и допълни, че опасенията за екологични катастрофи са неоснователни, съобщиха от  МРРБ.

Зам.-министър Рогачев обърна внимание на факта, че буйови съоръжения – един от вариантите за изграждане на терминала в Бургас, има поставени в Черно и в Северно море, Средиземно море, в Мексиканския и Персийския заливи.

“Вече има предварителни проучвания за трасе. Настоящо трасе не е подавано в Националния експертен съвет. Към настоящия момент няма подадено предложение за утвърждаване на такова трасе", поясни зам. министър Рогачев и уточни , че тепърва ще има геоложки проучвания, за да се уточни трасето. Той  изтъкна, че вариантите, по които ще се разтоварва нефтът, дали на пирс или на буй, също не са категорично посочени, предаде BurgasInfo.com.

Според зам.-министъра, ако петролопроводът не се направи в България , той ще мине през Румъния и системата за разтоварване ще бъде в Костанца. Тогава при разлив страната ни също ще пострада , но няма да получи никакво обезщетение. Той уточни, че такива подобни съоражения като буйове има в много страни и разливите са ставали заради инциденти, а не при претоварване на корабите.

Калин Рогчев припомни, че на среща в Атина българската страна е предложила преди старта на строителството на петролопровода Бургас – Александруполис да бъде извършена предварителна екологична оценка на Бургаския залив. Предложено е също и създаването на екологичен фонд от участниците в проекта, със средства от който ще се покриват евентуални щети.

По време на дебатите беше обсъден и въпросът за отчуждаване на земи, през които се предполага че ще минава бъдещата тръба. Зам.-министър Рогачев обясни, че около 80 % от трасето на нефтопровода ще преминава през терени, които са държавна собственост. Той уточни, че ще има отчуждаване единствено на терени, на които ще бъдат изградени помпените станции.  МПК ще обезщети собствениците на земите, под които ще мине тръбата и поясни, че те ще могат да се използват само за земеделие.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 28.11   1414 г. – Чешкият религиозен реформист Ян Хус е арестуван от Инквизицията, една година по-късно е осъден на смърт като еретик и е изгорен на клада. 1520 г. –...