От Министерския съвет: Апостол Апостолов (
a.apostolov@econ.bg )
За втори път през тази седмица железничарските синдикати, ръководствата на Холдинг "Български държавни железници" и Национална компания "Железопътна инфраструктура" се срещнаха с премиера Борисов и финансовия министър Симеон Дянков, за да обсъдят тежката финансова ситуация в железопътния превозвач.
В понеделник (3 октомври) преговарящите страни не постигнаха съгласие за съкращенията в железниците, заложени в плана за оздравяване на финансово закъсалия държавен превозвач.
Транспортният министър Ивайло Московски съобщи, че обект на обсъждане е била информацията, разпространена по-рано през седмицата от синдикатите, че ще бъдат закрити линии и 200 влака. По този въпрос хората бяха успокоени, че няма да се стигне до ситуацията малките населени места да останат без транспорт. "Ще започнем преговори, ще изискваме справка от "Автомобилна администрация" за възможните алтернативни варианти, но хората няма да останат без транспорт", обясни Московски.
Президентът на КНСБ Пламен Димитров заяви, че тежката финансова ситуация налага промяна на плана за стабилизиране на холдинга.
Една от новите мерки, които бяха представени днес, е спешно да се оптимизира транспортната схема в страната. До края на ноември ще бъде изготвен план закриване на влакове и линии.
Като друго предложение в актуализирания план е заложено да се криминализират кражбите в железниците (в това число влизат кражбите на повредени вагони, кражби на локомотивно гориво, железния път, разрушена материална база и др. - бел.ред.) . Мнението на синдикатите е вандалските актове спямо активите на БДЖ да се третират като "терористичен акт". Преговарящите страни са стигнали до извода, че след като се намалят кражбите, ще спаднат разходите за възстановяване, а така ще се повишат и приходите в БДЖ.
Третата обсъдена тема е гарантирането на социалните пакети за работещите, заложени в Колективния трудов договор. По този въпрос ще продължат преговорите и следващият четвъртък, когато е насрочена нова среща при премиера.
Общите задължения на БДЖ възлизат на 771 млн. лева задължения. Това съобщи по-рано днес вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков и подчерта, че докато не види реформи в железниците, няма да подпише заема от Световната банка.
В дълговете влизат: забавени плащания към служители - 18 млн лева, неплатени осигуровки - 4 млн. лв., както и задължения към Световна банка и към облигационерите. Сред тях най-голям е изпадналата във финансови затруднения банка Dexia. Налице са и дългове към доставчиците, като "Лукойл" не е сред първите 20 в списъка.
От бюджета повече няма да бъдат отпускани пари за предприятие, което години наред не е работило ефективно.
Финансовият министър обясни, че не го е страх от стачки, нещо повече - ако искат синдикатите "нека да си направят стачна среща пред сградата Министерството на финансите". Те пък от своя страна заявиха, запазват стачната готовност и може да се възползват от предложението.
Вицепремиерът заяви в отговор на въпрос на Econ.bg, че вярва в професионалните умения на настоящото ръководство на БДЖ и смята, че ще се справят с затрудненията: "БДЖ за първи път има ръководство, което е способно да се справи със задълженията си. Строя напълно зад това ръководство". На точно обратното мнение обаче са синдикатите от КТ "Подкрепа", които твърдят, че в историята на железопътния превозвач не е имало по-слабо ръководство.
Междувременно стана ясно, че германската държавна банка KfW си поиска обратно от БДЖ 50 мотриси Siemens, които са дадени на българските железници на лизинг още през 2003 година, предаде AFP.
Още миналата година железопътният превозвач е спряла да плаща дължимите суми. Освен това дружеството е нарушилп клауза по договора за наем на мотрисите, тъй като е сменила застрахователя си.
50-те мотриси, които KfW е дала на БДЖ, са дизелови и електрически, информирa iNews.bg.