Консолидираният бюджет(който включва освен държавния, но и този на висшите училища, на съдебната власт, на държавните медии и др.) ще продължи да е на дефицит до 2020 г. За тогава се прогнозира той да бъде балансиран, тоест разходите да са колкото приходите. Това показва актуализираната бюджетна прогноза на Министерството на финансите за периода 2018-2020 г.
В нея се запазва очакването, че консолидираната фискална програма ще е на дефицит от 1% от БВП през 2018 г. и 0.5% от БВП през 2019 г.
В средносрочен план не се предвиждат значителни промени на основните данъци и ставки при запазване на данъчната система и ниския дял на преразпределения от държавата БВП. Последното, според Министерството на финансите, означава, че публичните разходи са ограничени в рамките от 37.5% от БВП през 2018 г. до 36.5 % от БВП през 2020 година.
Така основна цел на данъчната политика за периода 2018-2020 г. ще е повишаването на събираемостта и намаляването на дела на сенчестата икономика, както и намаляването на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите, се посочва в прогнозата.
Осигурителната политика за периода 2018-2020 г. предвижда запазване на съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на държавното обществено осигуряване (ДОО), като за 2018 г. се повишава размерът на осигурителната вноска за фонд "Пенсии" на ДОО с 1 процентен пункт.
Диференцираният минимален осигурителен доход за самоосигуряващите се, съобразно облагаемия им доход, се увеличава за 2018 г. съответно в размер на 510 лв., 550 лв., 600 лв. и 650 лв.; за 2019 г. – 560 лв., 600 лв., 650 лв. и 700 лв.; за 2020 г. – 610 лв., 650 лв., 700 лв. и 750 лева.
В средносрочен план се предвижда увеличаване размера на минималната работна заплата от 460 лв. на 510 лв. от 1 януари 2018 г., на 560 лв. от 1 януари 2019 г. и на 610 лв. от 1 януари 2020 година.
Наскоро КНСБ настоя минималната заплата да стане 520 лв. от следващата година.
Финансовото ведомство прогнозира през следващите три години държавният дълг да се свие до ниво от 22.3 % от БВП към края на периода в резултат основно на погашения по дълга в обращение.