Мексико и България представляват интерес една за друга като нови пазари, развитието на чиито възможности може да минимизира щетите от стагнацията на традиционните им експортни пазари. Около това становище се обединиха председателят на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) Цветан Симеонов и Н. Пр. Педро Гонзалес Рубио, посланик на Република Мексико в Будапеща, който е акредитиран и за България. Двамата се срещнаха вчера и обсъдиха възможността да се развие потенциалът на търговско-икономическите отношения между двете държави, съобщи пресцентърът на БТПП.
Въпреки голямата географска отдалеченост и различния мащаб (Мексико е в групата Г20 на най-големите световни икономики), икономическото развитие на двете държави сочи много общи черти, беше изтъкнато по време на разговора. Кризата в САЩ се отрази много сериозно на мексиканската икономика, тъй като 80% от международния й стокообмен е със северния й съсед. По същия начин, икономиката на България понесе сериозни щети заради рецесията в ЕС, тъй като близо 2/3 от външната ни търговия е насочена към единния европейски пазар.
В момента се осъществява размяна на стоки и информация между България и Мексико, като стокообменът за 2008 г. достига 45 млн. долара. Но наблюденията показват, че износът и вносът се осъществяват чрез трети страни и множество посредници, което съществено намалява нормата на печалба за производителите. По-добри условия за внос-износ българските фирми ще получат, ако потърсят съдействието на Мексиканския съвет за външна търговия, чрез БТПП или посолството на Мексико в Будапеща. От посолството може да се получи списък с мексикански фирми, които биха искали да разширят дейността си в Европа, информират от БТПП
В тази насока, икономическата дипломация на Мексико вече проявява интерес за създаване на дистрибуторски център в някое от Черноморските пристанища. За популяризиране на мексиканската продукция в Югоизточна Европа се проучват също така и възможностите, които дава Международният Пловдивски панаир.
Гонзалес и Симеонов са се споразумели да организират в скоро време акция в Мексико за привличане на инвеститори в България, а в България - семинар на тема: "Как да инвестираме в Мексико".
В периода януари-юни 2009 г. българският износ за Мексико е включвал главно антибиотици, смески за храна на животни, суров тютюн, интегрални схеми, ламарини и листове от алуминий. От българската експортна листа за този период липсват маслодайните семена и необработеното олово, които година по-рано са формирали над 1/3 от българския износ. От Мексико България внася електрически апарати за жична телефония, стъклен амбалаж, пътнически автомобили и др.
Перспективни стоки от България, които биха намерили реализация на мексиканския пазар, са селскостопански машини и прикачен инвентар, линии за преработка на плодове и зеленчуци, линии за производство на кисело мляко и млечни продукти, хладилни инсталации, електрокари, български вина и други продукти на хранително - вкусовата промишленост, допълват от БТПП.