През 2013 г. повече от половината домакинства (53.7%) в България притежават достъп до интернет в домовете си, което е ръст от 2.8 процентни пункта спрямо предходната година. Това става ясно от изследване на Националния статистически институт (НСИ). В анкетата са включени 4 161 обикновени домакинства и 9 198 лица.
Почти всички домакинства, имащи достъп до интернет, са с осигурена бърза и надеждна връзка. Това е така, защото през 2013 г. относителният дял на домакинствата, използващи широколентов достъп е 53.6%, което е ръст с 2.8 процентни пункта.
За последните пет години относителният дял на домакинствата с достъп до интернет се е увеличил с 24.1 процентни пункта, а използването на широколентова връзка бележи ръст от 27.5 процентни пункта.
В сравнение с предходната година в регионален аспект също се наблюдава повишаване на домакинствата с интернет достъп за всички статистически райони, с изключение на Югоизточния район, където се наблюдава намаление с 3.1 процентни пункта.
С най-висок относителен дял на домакинствата с достъп до интернет — 64.3%, е Югозападният район, към който принадлежи и столицата. След него се нареждат Южният централен и Североизточният район, в които малко повече от половината домакинства имат достъп до интернет — съответно 52.7 и 51.5%.
От тенденцията за страната значително изостават домакинствата от Северозападния район, където 42.8% от домакинствата имат достъп до интернет.
Запазва се тенденцията на растеж в регулярното използване на интернет от лицата, като на годишна база се отбелязва слаб ръст от 0.9 проценти пункта в дела на лицата, които ползват глобалната мрежа всеки ден или поне веднъж седмично. През 2013 г. повече от половината (51.2%) от населението на възраст 16 — 74 навършени години използват редовно интернет.
Най-активните потребители в мрежата са младежите на възраст между 16 и 24 години, като през 2013 г. 79.5% от тях използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично. Мъжете са по-активни при редовното ползване на интернет в сравнение с жените — съответно 52.6 и 50%.
Значителни са и различията за редовно използващите интернет по образование. Докато 86.1% от лицата с високо образование използват редовно глобалната мрежа, то едва 19.2% от лицата с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите, които интернет предоставя.
През 2013 г. 22.6% от лицата са използвали глобалната мрежа за взаимодействие с държавната администрация и местното самоуправление. Най-значителен е делът на лицата, които са получавали информация от интернет страница или уебсайт на публичната администрация (20.9%), следван от изтеглилите официални формуляри от официална интернет страница (12.7%) и изпратилите попълнени формуляри (8.5%) през последните дванадесет месеца. Жените са значително по-активни от мъжете при използването на предлаганите онлайн услуги от публичната администрация — съответно 24.1 и 21.0%.
Постепенно се увеличава и делът на хората, които пазаруват за лични нужди онлайн. През годината 12.1% активните лица у нас са направили онлайн покупки през последните дванадесет месеца, което е с 2.9 процентни пункта повече спрямо предходната година.
Няма съществени различия между мъжете и жените при онлайн пазаруването — съответно 12.3 и 12%. Най-често пазарувани онлайн са дрехите и спортните стоки, като 68.1% от пазарувалите по интернет са закупили такива артикули.
На следващо място се подреждат поръчките, свързани с пътувания или хотелски резервации (32.9%), стоки за дома (31.1%) и покупките на билети за различни развлекателни събития (22.5%).