Система за контрол на замърсяването на морската среда от корабоплаването /VTOPIS/ е въведена във Варна и Бургас. България е първата черноморска страна, която въвежда подобна система в изпълнение на
изискванията на Европейския съюз. Идеята е VTOPIS да бъде внедрена във всички черноморски страни. За реализирането на пилотния проект у нас са изразходени 75 000 долара, като средствата са осигурени
от ООН и Световната банка, съобщи пред медиите координаторът на проекта Петър Стоянов. България е номинирана от Черноморската комисия да изгради пилотния проект VTOPIS, тъй като притежава съвременна
система за контрол и управление на корабния трафик (VTMIS), въведена в експлоатация през 2004 год.
Системата VTOPIS включва шест подсистеми: обработка на информацията по сдаване на отпадъци от корабите в пристанищата във Варна и Бургас; обработка и контрол на издадените разрешения за операции,
представляващи опасност за околната среда; обработка на получените сигнали за замърсяване и изобразяване на статистика върху електронна карта, наблюдение на корабния трафик в реално време,
проиграване на минали събития и моделиране на движението на нефтени петна по данни на от хидро-метеорологичните сензори за следене на трафика.
Всички данни от извършените инспекции ще се съхраняват в архив. По този начин при предстояща проверка на даден кораб, може да се получи предварителна информация за нарушенията на плавателния
съд в минал период. Съгласно евроизискванията, трябва да са извършват проверки поне на 25 на сто от корабите, посещаващи българските пристанища. В случай на възникване на инцидент, системата може
чрез интернет да предостави наличните данни на съответните институции.
В момента страната ни кандидатства за въвеждането на т. нар. сателитно базирана система, която ще позволи да получаваме сателитни снимки при опасности от нефтени разливи, съобщи Златко Кузманов,
директор на Дирекция “ИОКТС” към ИА “Морска администрация”. По думите му, едва 20 от 100 случая за замърсявания с нефт се оказват действителни. Водят се и разговори за осигуряване на бързи средства,
подходящи за откриване на нефтени разливи. Желанието на “Морска администрация” е да притежава самолет, оборудван с необходимата техника, който да бъде базиран на едно от двете морски летища. В
момента агенцията разполага с шест бързоходни катера, които могат да извършват наблюдение.
Работи се и по проект за изграждане на центрове за контрол на морската среда, чиято цел ще бъде измерване на основните параметри на морската среда. Центровете ще обслужват районите на Варненския,
Бургаския и Балчишкия заливи. По повод екокатастрофата в Керченския пролив, Златко Кузманов заяви, че е планира изучаване на опита на руските морски власти, макар и отрицателен, с цел предотвратяване
на подобни случаи у нас.