Вярно ли е твърдението, че България е с най-евтините горива в Европа: Проверка

22.12.2022 | 11:40
по статията работи: econ.bg
Вярно ли е твърдението, че България е с най-евтините горива в Европа: Проверка
Снимка: pixabay

"България в момента има най-евтините горива в Европа, което е сериозен успех. Ще продължим да работим в тази посока." Това заяви в началото на ноември вицепремиерът по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев пред журналисти. Съответно думите му бяха цитирани от медиите, но дали това, което казва министърът е истина?

Христо Алексиев повтори това твърдение и две седмици по-късно, на 19 ноември, пред Нова тв. Вицепремиерът се похвали, че откакто е дошъл служебният кабинет, цените на горивата са спаднали с 30-40 стотинки и повтори, че "в момента България има най-евтините горива в цяла Европа. Те дори са по-евтини от тези в Сърбия", каза той. (Може да прочетете тук.)

Твърдението, че България има най-евтините горива е стара мантра. Още на 19 април Кирил Петков се позова на привилегированото ни положение по отношение на цените на горивата. Вътрешното чувство подсказва на българина, че това не е съвсем така – най-малкото, защото заплатите в България не могат да се сравняват с тези в останалите европейски държави.

ТВЪРДЕНИЕ: България има най-евтините горива в Европа

Политици често използват Европа като синоним на Европейския съюз (ЕС). Понякога наричат ЕС "клуб на богатите", макар по-често да определят така Организацията за икономическо развитие и сътрудничество (ОИСР). България пък често описвана като "най-бедната членка на ЕС".

Тези уточнения са необходими, за да се постави в контекст фразата на министър Алексиев. Той казва, че "България има най-евтините горива в цяла Европа" и "те дори са по-евтини от тези в Сърбия". Това показва, че под "Европа" има предвид ЕС, като сравнението със Сърбия очевидно подчертава, че цените в членката на ЕС (България) са по-ниски от страна, която не е членка на ЕС (клуба на богатите) - Сърбия.

Затова при сравняването на цените ще изключим и държавите от бившия СССР, които не са членки на ЕС. Защото горивата в Русия, Беларус, Молдова и дори в Украйна  са несравнимо по-евтини. На 21 ноември, според www.cargopedia.net, в България цените в евро на бензин, дизел и газ са 1,379, 1,634, и 0,485, в Русия - 0,817, 0,870, 0,311, а в Украйна - 1,307, 1,414, 0,744. Повече информация може да откриете тук и тук.

Ще сравним цените на горива за автомобили по абсолютната им стойност, а не с оглед на покупателната способност. 

Различните сайтове, като cargopedia, autotraveller.ru или bg.fuelo.net следят цените на горивата в различни страни, като данните в тях се различават. Например, според руския autotraveller цените в Северна Македония определено са по-ниски от тези в България, докато в cargopedia нещата не са така очевидни – там бензинът А95 у нас е с 0,37 евроцента по-евтин, но пък дизелът ни е с цели 19 евроцента по-скъп. Въпреки различията тенденциите са сходни - според трите сайта цените в Малта са по-ниски от тези в България. 

Избираме Cargopedia, който като цяло поставя България в най-благоприятна позиция по отношения на ниски цени.

 

От тази таблица на Cargopedia от 5 декември се вижда, че цените на двете горива – дизел и бензин – са по-евтини от нашите в Северна Македония, Малта и Турция. Дори отстъпката от 25 ст. в България не променя много картината.

В Турция и двата вида гориво са по-евтини, дори и като приспаднем отстъпката.

В Република Северна Македония като извадим 13 евроцента от цените на най-евтиното гориво в България - в случая на бензин А-95, се оказва че у нас той струва 1,222 евро - или с 0,148 евро по-евтино от македонския бензин. Но ако сравним и цените на дизела, се оказва че в РСМ той е по-евтин с 0,227. 

За цените в Малта важи същият принцип - с отстъпката бензинът им би станал малко по-скъп от нашия - с 0,113 евро, но пък дизелът е значително по-евтин - с 0,395 евро.

Защо цената на дизела има значение

Цената на дизела в случая е по-важна, тъй като потреблението на дизел е около 60% от потреблението на горива, с леки вариации, като има известни вариации. Затова по-евтиния дизел в Малта и РСМ и то с повече отколкото е разлика при бензина в сравнение с България има по-голямо тегло в микса от горива. 

В резултат със сигурност може да се заключи, че средната цена на горивата в Малта и РСМ е по-ниска от тази в България.

В случая е важна цената на горивата в Малта, тъй като е членка на ЕС, докато РСМ и Турция не са. Затова за Малта и България ще бъдат направени по-подробни изчисления, като в микса с горива към бензина и дизела бъде добавен и пропан-бутана (или LPG, както го водят в международните статистики).

От българския Национален статистически институт (НСИ) могат да бъдат видени продажбите на трите вида горива (виж тук), като последните данни - за ноември 2022 г., сочат, че от общите продадени количества горива дизелът е 66%, бензинът - 16% и LPG - 18%. Като взема цените от таблицата по-горе излиза, че в България средно литър гориво струва 1,34 евро.

За Малта достъпните данни за потреблението са от август 2022 г., тъй като промените в съотношението между трите вида горива са бавни, могат да бъдат смятани за актуални. Тези данни сочат, че дялът на дизела е 61%, на бензина - 30%, а на LPG - 9%. Съответно сметката с цените в таблицата горе (за LPG от друг източник цената е 1 евро за литър - б.р.) сочи, че в Малта средно литър гориво струва 1,23 евро. Следователно горивата са по-евтини от тези в България.

Да сверим каква е била ситуацията преди месец и преди две седмици – когато са двете предишни изказвания на министър Алексиев.  

На 21 ноември според Cargopedia (тук) бензинът в България е струвал 1,379 евро (без отстъпката), а дизелът – 1,634. По това време в Малта са били по-ниски от нашите – 1,326/1,197 в Малта.

За съжаление, няма запазени данни на Cargopedia от началото на ноември. Но на 10 октомври (тук) цените са били следните: България – 1,434/1,610, Малта – 1,333/1,203 - отново по-евтини от българските.

Данни от сайта es.fuelo.net (тук) от 2 ноември, където цените са дадени в левове. Според този сайт в Малта отново горивата са били по-евтини от тези в България. 

В тези последни сравнения също по-скъпият дизел в България, и то повече от отстъпката, която се дава у нас, прави средната цена на горивата по-висока.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Съгласно посоченото по-горе твърдението, че България има най-евтините горива в Европа (ЕС) е НЕВЯРНО, тъй като в Малта, която е членка на ЕС, са били по-евтини. По-ниски от българските са цените на бензин и дизел в Турция, и често пъти в Република Северна Македония.

С оглед на доходите покупателната способност в България по отношение на горива е сред най-ниските в Европа. Изчисления показват, че докато българинът  може месечно да купи 508,75 литра А-95 със средната си нетна заплата от 687,83 евро (1342,45 лв.), в Малта хората със своя среден доход от 4620 евро (3527 евро нето), могат да заредят колите си с 2642 литра. В Исландия, страната с най-скъпите горива в ЕС, гражданите могат с месечната си заплата да купят 1301 литра бензин. Средната заплата в страната, според tradingeconomics.com, e 5156,41 евро или 2790,79 евро след облагане.

Източник: БНР

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 13.12   1294 г. – Папа Целестин V абдикира от папството, което е първият случай на абдикация на папа в историята на католицизма. 1519 г. – Експедицията на Фернандо...