Банско се превърна в зимна дестинация, която може наистина да се състезава с Алпите. Така е озаглавена статия във вестник "Гардиън", която ентусиазирано хвали най-бързо развиващия се български ски курорт.
Минаха 15 години от последното ми ски пътуване в България и планината е неузнаваема, пише авторката на статията. Няма ги вече старите лифтове и дългите опашки, няма ги също и скъпите хотели с течащи кранове в банята и студени макарони за закуска. Вместо това открих лифт, истинско произведение на изкуството пред вратата на моя петзвезден хотел, спалня, която би изглеждала на място в Сен Мориц и здравословна закуска. Аз съм в Банско, градче със старовремски чар, връщащо те в Средновековието, което през последните две години се превърна в зимна дестинация, която може наистина да се състезава с Алпите - на много по-ниски цени. Други "изтъркани" ски дестинации в България, Румъния и Словакия не успяха да се развият след падането на комунизма, често заради своята неспособност да привлекат милионите лири инвестиции, необходими за изграждане на модерна лифтова система. Богатата инвестиционна група "Ulen" със седалище в София обаче храбро се хвърли и изгради лифтова система на стойност 130 млн. евро, заедно с едно ново "село" в полите на планината с луксозни хотели и апартаменти. Подобренията бяха достатъчни, за да съблазнят германската хотелска компания "Кемпински", да предоставят името си на нов петзвезден хотел на първа линия край пистата - хотел "Гранд Арена". Неудобството за момента е, че цялото градче е превърнато в строителна площадка с кранове накъдето и да погледне човек. За съжаление и пътищата трябва да получат същата инвестиция, тъй като 160-километровото пътуване от софийското летище е по пътища, пълни с огромни дупки. Част от къщите са далеч от модерното развитие и плачат за обновление. Улиците са заледени и трябва да внимавате за дупки или канавки.Новата пробляскваща гондола "Doppelmayr " ви отвежда за 25 мин. до началото на 65-километровия ски отсек и мрежата от половин дузина модерни седалкови влекове, достигащи до височина 2 500м. По време на посещението си не съм виждала в нито един момент опашка и склоновете са почти празни. Дори в разгара на сезона това място привлича значително по-малко скиори, отколкото реномираните курорти в други страни. А в будката за наемане на ски оборудване до моя хотел се предлагат ски и ски обувки за 6-дневно ползване на цена 43.50 лири. Банско изпреварва по-известния Боровец във всяко едно отношение. Има по-добра днежна покривка и по-дълъг ски сезон /от средата на декември до средата на май/ от всички зимни курорти в България. По-нататък в материала се обръща внимание на храната и обслужването в ресторантите в Банско. Посочва се, че в градчето има около 100 механи и конкуренцията между тях е много сериозна. Населението в курортното селище е 10 000 души и навсякъде има местни жители, облечени в национални носии, които приканват туристите в своето заведение. Избраната от мен механа, разказва авторката на статията, е с открита камина, с покривки на червени и бели квадратчета, килимчета в турски стил, жива фолклорна музика и добра селекция от български вина. Менюто изглежда обещаващо - аз избрах агнешко печено с мед /4.90 лири/, като го предпочитам пред шкембе чорбата и супата от черен дроб /курбан чорба/ по 66 пенса всяка. Моето агнешко обаче се оказва само малко по-апетитно от супите и аз си припомних, че България не се е променила във всеки аспект. /Източник: БГНЕС