Много глобални компании започват предпазливо 2016 г., след като приходите им регистрираха спад през миналата година и особено през последното ѝ тримесечие, предаде Financial Times. Освен това производителите в някои развити икономики са изправени пред слабо индустриално търсене и високо ниво на несигурност. Немалка част от компаниите дори вече обявиха планове за редуциране на капиталовите си разходи през настоящата година, както и за освобождаване на служители, допълва още изданието.
Производители от различни индустрии, като гигантът произвеждащ медицински продукти Johnson & Johnson, тютюневата компания Altria Group и интернет порталът Yahoo Inc. посочиха, че съкратят общо 14 000 служители през идните няколко седмици. Други огромни американски компании, като железопътната Norfolk Southern Corp. и петролният колос Chevron Corp. обявиха, че ще редуцират инвестиционните и оперативните си разходи. „Знаем, че се намираме в тежка среда, в която трудно може да се говори за растеж. Именно поради тази причина ще фокусираме усилията си в редуциране на разходите“, посочи главният изпълнителен директор на Norfolk Джеймс Скуайърс пред Financial Times.
Според анализатори компаниите, особено американските, адаптират поведението си към новата обстановка, в която покачването на цената на долара спрямо редица други валути и икономическите кризи в някои от развиващите се пазари, например в Бразилия и Русия и забавянето на растежа на втората по големина икономика – Китай, водят до спад на износа на стоки за някои до скоро растящи пазари. Същевременно местните производители изпращат смесени сигнали през декември в САЩ беше регистриран спад на потребителското търсене и продажбите на дребно, но компании от други сектори на икономиката, сред които Starbucks, Ford Motor и Nike продължиха да регистрират високи продажби. Въпреки това Starbucks прогнозират слабо първо тримесечие на 2016 г., а големия брой автомобилни сделки на Ford едва ли ще се повтори, тъй като пазарът на моторни превозни средства в САЩ най-вероятно през 2015 г. е достигнал пикова стойност и през тази ще започне да спада.
Като цяло компаниите от индекса Standard & Poor's 500 обявиха спад на приходите през последното тримесечие на миналата година от 4,1% спрямо същия период на 2014 г., а продажбите са спаднали с 3,5% на годишна основа, според данни на Thomson Reuters. Така през 2015 г. компаниите регистрират две последователни тримесечия на спад на приходите – ситуация, която се наблюдава за пръв път от 2009 г. насам – както и четири последователни тримесечия на спад на продажбите. „САЩ разчита основно на един сектор, който да генерира основната част от икономическия растеж, и това е секторът на потреблението. Когато нямаш обхват, ти си уязвим на шокове“, коментира главният икономист за САЩ на Deutsche Bank Research Джоузеф ЛаВорна.
Най-тежко обаче е положението в енергийния сектор, който се очаква да отчете спад на приходите от 75% през последното тримесечие на годината и 35% спад на продажбите. Chevron, BP и ConocoPhillips регистрираха изключително тежко понижение на приходите в периода октомври-декември 2015 г.
Притесненията за забавянето на производството в страната не са нещо ново, но те вече се комбинират със спад на икономическия растеж извън сектора. Неговото покачване през януари тази година достигна най-ниската си стойност от 2014 г. насам, сочат данните на Oxford Economics. Спад на приходите е регистриран от търговците на потребителски стоки и комуналните услуги, а компаниите от технолочния сектор очаква печалбите да се задържат без промяна в началото на годината.