Народните представители от парламентарните групи на "Коалиция за България" и ДПС внесоха в деловодството на Народното събрание искане за вот на недоверие към правителството на ГЕРБ заради провала на политиката му в здравеопазването, предаде Агенция "Фокус".
Искането беше внесено от председателя на ПГ на КБ Сергей Станишев и заместник-председателят на ПГ на ДПС Лютви Местан и депутати от двете парламентарни групи. То е подписано от 76 депутати.
Най-късно до седмица след внасянето на вота трябва да бъдат проведени дебатите по него, а гласуването е 24 часа след края на обсъжданията. За да се спазят процедурните срокове и за да няма извънредно заседание идната събота, дебатите по вота трябва да се насрочат най-късно за четвъртък. Необходимите гласове, които трябва да събере опозицията, за да прекрати предсрочно мандата на кабинета Борисов, са поне 121. БСП и ДПС разполагат със 77 депутати.
Станишев заяви, че смяната на здравния министър Анна-Мария Борисова със Стефан Константинов не променят мотивите на опозицията. По думите му искането за вот на недоверие изразява и общественото мнение за проблемите в здравеопазването, предаде Dariknews.bg.
Местан заяви от своя страна, че е естествено част от защитната стратегия на управляващите и подкрепящите ги партии да включва експлоатация на "овехтялата митологема за тежкото наследство", предаде Дневник.bg. Ето какво каза още той:
Бихме ги разбрали, но точно в сферата на здравеопазването тази митологема е много опасна, защото за 4 години управление на омразната тройна коалиция не допуснахме нито едно забавано плащане в нито една българска болница. Клиничните пътеки не само, че не бяха ограничени, а бяха разшиерни, базата беше модернизирана.
Толкова за наследството. Миналата година избирателите качиха на власт ГЕРБ за да управлява и да коригира предишни управляващи, а не за да се оправдава безконечно с предишни управления
Лидерът на "Атака" Волен Сидеров декларира в аванс от парламентарната трибуна подкрепата, която партията му дава на ГЕРБ, преди обсъждането и гласуването на първия вот на недоверие на кабинета "Борисов".
И от ляво, и от дясно чакат политически трупове, но "Атака" е гарант, че подобно нещо няма да се случи", заяви Сидеров в присъствието на Бойко Борисов в пленарната зала. Лидерът на "Атака" за пореден път призова премиера и ГЕРБ да потърсят отговорност и "да се разправят с тези, които са ограбили България" и заради които днес нямало пари.
Това е първото искане за вот на недоверие към кабинета на Бойко Борисов, информира БТА. Последното правителство оцеля след седем вота на недоверие. Вторият беше заради политиката в областта на здравеопазването и беше внесен от тогавашната опозиция на 22 февруари 2007 г.
Впоследствие от пресцентъра на БСП съобщиха, че мотивите за искането на вот на недоверие са шест:
-
Провал на политиката, реализирана в областта на здравеопазването от правителството на ГЕРБ и финансова дестабилизация на системата.
Амбицията на правителството и най-вече на финансовия министър да приключи 2009 г. с нулев дефицит, пълното непознаване на здравната система и липсата на административен капацитет, заложиха проблемите в сектора.
В разрез със Закона за здравното осигуряване и Националния рамков договор от края на миналата година, Националната здравноосигурителна каса въведе практика на частично заплащане за извършена дейност. Приемат се бюджети на МЗ и НЗОК в крещящо противоречие със заявената позиция, че здравеопазването е приоритет.
Държавата не изпълнява задълженията си да заплаща здравноосигурителните вноски на определените в закона групи лица. Компрометира се солидарният здравно-осигурителен модел. Гражданите са демотивирани да плащат здравни осигуровки. Броят на здравно неосигурените граждани нараства ежемесечно, като вече е достигнал 1 890 000 души.
Нарушен е общественият характер на НЗОК. Елиминира се всякаква възможност за обществен контрол. Няма яснота и прозрачност какви средства постъпват в системата, какво и на кого се плаща. Резервът на НЗОК надминава 1,2 милиарда лв., а Министерство на финансите създаде прецедент в световната практика със здравни вноски да се крепи фискалния резерв на държавата. -
Нарушени конституционни права на гражданите, уредени в чл.52 от Конституцията на Република България, поставящо в опасност живота и здравето на хората.
В резултат на наложените финансови ограничения и неадекватното финансиране на системата се стигна до безпрецедентна невъзможност лечебните заведения да оказват медицинска помощ. За първи път в най-новата история на България се оформят листи на чакащите, предпоставка за корупционни практики, нерегламентирани плащания и натиск върху пациентите на различни нива в системата.
МЗ не изпълнява задължението си да осигурява достатъчно и в срок скъпоструващите лекарства, липсват ваксини за бебета, включени в имунизационния календар, увеличи се процента на доплащане от страна на пациентите, болни от социалнозначими заболявания. -
Отсъствие на дългосрочна стратегия, нормативен хаос и непоследователност в управленските решения и действия, неефективен контрол.
Самоцелно поставени фокуси на действие - фиксиране върху проблемите на болничната помощ, изолирано от реформата на цялата система. Провеждане разнопосочни действия, водещи до тежка дестабилизация на всички звена в системата, икономически поражения и силно напрежение сред пациентите и медицинските специалисти. Общините, здравните професионалисти, съсловните и синдикални организации, неправителствените и пациентските организации са изключени от участие в разработване на здравната политика и формулирането на решения.
Законовите промени не са подчинени на единна управленска логика в сферата на здравеопазването.
Поемайки управлението на здравеопазването правителството на ГЕРБ не представи обоснована цялостна и дългосрочна стратегия за модела и начина на развитие на системата. Бяха приети решения и осъществени действия, които създадоха и задълбочиха кризата. -
Кадрови провали в резултат на безпрецедентни политически назначения в системата на здравеопазването.
В рамките на една година се смениха двама министри на здравеопазването с екипите им, двама директори на НЗОК, председателят на здравната комисия в Народното събрание и двамата му заместници, десетки мениджъри на болници, ръководители на изнесените звена на Министерството на здравеопазването.
Свидетели сме на безпрецедентен кадрови кадрил, които ще повлече цялото управление. -
Конфликт на интереси и обслужване на лични и корпоративни цели.
Цялото ръководство на Министерството на здравеопазването е в тежък конфликт на интереси. Подобно е положението и с Надзорния съвет на касата. Шест от единайсетте членове на комисията по Позитивния лекарствен списък участват или са участвали в клиничните изпитания на медикаменти. Прокарват се лобистки текстове в закони и подзаконови нормативни актове. -
Демотивация и накърняване на достойнството на работещите в системата, масово напускане на страната от медицински специалисти.
Целенасочено противопоставяне на гражданите срещу медицинското съсловие, демотивация на медицинските специалисти, нормативен хаос и тежки финансови ограничения, лишаващи медицинските специалисти от възможност да изпълняват професионалните си ангажименти и в резултат на всичко това - масово напускане на изградени специалисти, включително и на страната.