Дунав мост 2 може да бъде готов до края на 2011 г.

21.06.2010 | 16:20
по статията работи:
Проблем остава осигуряването на 1 млн. куб. м земни маси, заявиха от испанската фирма FCC - изпълнител на обекта
Дунав мост 2 може да бъде готов до края на 2011 г.

На строителната площадка на Дунав мост 2 при Видин се работи сериозно. В това се убедиха граждани на дунавския град, които имаха възможност да влязат в строго охраняваната зона при км 796 по реката и да видят наживо изграждането на голямото съоръжение. Това стана възможно, след като испанската фирма FCC - изпълнител на обекта, обяви 11 юни за ден на отворените врати, пише в. "Строителство имоти".

Изграждането закъснява

Лично главният мениджър на испанската фирма инж. Алберто Бергара посрещна посетителите. Той обясни, че строителството на моста е един голям европейски проект, чието изграждане закъснява от първоначалните срокове по обективни причини, има нужда от допълнително проектиране, смяна на технологията на фундирането, наложена от особеностите на терена, проблеми с осигуряването на достъпа до румънския бряг. Не всичко е решено и в момента. Проблем остава осигуряването на 1 млн. куб. м земни маси, необходими за насипите по моста и по обектите на инфраструктурата.

Първата копка

Припомняме, че първата копка бе направена на 13 май 2007 г. година от тогавашния премиер Станишев. Реалното строителство започна през 2008 г. Оттогава до края на май 2010 г. са извършени 50% от предвидените строителни работи по самото мостово съоръжение и 35% по обектите на инфраструктурата, много от които ще бъдат готови до края на тази година.

Условно строителството е разделено на три части - в неплавателната зона, в плавателната част на реката и при подходната жп линия. Изградени са 12 стълба, на всеки от първите 9 съответстват по 12 пилота, защото отворите на моста са по 80 м. От 10-и до 12-и стълб, които са близо до румънския бряг, съответстват по 24 пилота, защото отворите в тази част са по 180 м.

Технология на изграждането

Технологията на изграждането е уникална и се нарича „камилски гръб". Височината на стълбовете на моста е 49.30 м над най-високите води на Дунав и 57.30 м - над най-ниските.

В момента се изпълнява плочата в неплавателния канал. Завършен е първият от общо девет участъка. Готови са елементите за изграждане на още 3-4 участъка. Досега са поставени 100 стоманобетонни елемента, предстои монтирането на още 500. Всеки от тях тежи 100 тона.

Елементите от конструкцията се изработват на място, което се намира близо до моста. До реката те се превозват с т.нар. "слонска количка", а до моста - по вода. Компромиси с качеството не се правят, влага се повече бетон от предвиденото по проекта. В огромния цех се работи денонощно.

С не по-малко напрежение се работи и на обектите от инфраструктурата - изграждат се 7 надлеза, 2 пасарелки, нова жп товарна и пътническа гара, транспортен център, ново 24-километрово жп трасе. На пътя от моста за село Кошава се изгражда нов мост, който ще осигури връзка с международния път Е-79. До края на юни трябва да бъде готова товарната гара в блозост до видинския квартал „Нов път".

До края на годината ще бъдат завършени и надлезите по пътя за Кула и Ново село. От април започна подмяната на пет коловоза при сегашната видинска гара.

До май т.г. са усвоени по-голямата част от предвидените средства. От безвъзмездното финансиране за моста по европейската програма ИСПА, което е 70 млн. евро, досега са усвоени 48 292 000 лв., или 69% от предвидените с финансовия меморандум. От заема, който осигурява за моста Европейската икономическа банка, са изтеглени два транша - 5.5 млн. и 15 млн. евро.

По всичко личи, че офертата на испанската фирма за построяване на моста - 100 млн. евро, ще бъде коригирана. Заради нуждата от допълнителни проучвания и смяна на технологията на фундирането се очаква оскъпяването да е с 20-30 млн. евро. Досега фирмата не е поискала официално отпускане на допълнителни средства. Това обаче неминуемо ще стане.

„Работата напредва, след основите изграждаме и конструкцията. Ако запазим това темпо на работа, съоръжението ще бъде готово през декември 2011 година", подчерта инж. Бергара.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 15.11   1315 г. – В борбата си за независимост войските на новосъздадената Швейцарска конфедерация побеждават австрийската армия в битката при Моргартен. 1533 г. – В...