БДЖ може да бъде спасено с пари от държавата. Ръководството на холдинга вече има разработени три основни варианта, съобщава в. "Стандарт". Целта е БДЖ да се справи с фирмената си задлъжнялост, която към 30 април надхвърля 709 млн. лв.
Първият вариант е довършване на процедурата за приватизация на "БДЖ-Товарни превози" и продажба на други неоперативни активи. Идеята е холдингът да си осигури т.нар. собствен принос от 50% от сумата на задълженията, което ще
позволи ЕК да разреши държавна помощ за изплащане на останалите 50%, обясняват финансисти, запознати с идеята.
Тук са разработени няколко подварианта, съобразно договореностите, които могат да се постигнат с кредиторите за разсрочване на задълженията. Лично транспортният министър Данаил Папазов обаче изрази
съмнение, че до 20 юни ще се появи купувач на "БДЖ-Товарни превози". "Ако се появи голям стратегически инвеститор, няма да му откажем, но аз съм абсолютно сигурен, че такъв няма да дойде",
коментира Папазов.
Вторият вариант е решаване на проблема с т.нар. недокомпенсиране на БДЖ за периода 2002-2010 г. Става дума за неизплатени 306 млн. лв. от субсидията, която държавата дължи по договор за предоставяне на пътническите социални превози. В този вариант също влиза продажбата на активи. И тук подвариантите зависят от преговорите с кредиторите за разсрочване на дълговете.
Третият, най-невероятен, вариант, е свързан с проучване на възможността дали държавата със задна дата би могла да поеме всички или част от дълговете на БДЖ към датата на влизането на България в ЕС. Това е възможност, която съгласно Регламент на ЕС държавата е имала, за да направи превозвача по-конкурентоспособен, но е пропуснала. Към 31 декември 2006 г. общите задълженията на БДЖ са били 516 млн. лв. Въпросът дали след 6 години и половина ЕК би разрешила подобна държавна помощ, подлежи на уточняване от юридическа гледна точка.