Министерството на транспорта готви бърза концесия на три летища в страната, сред които обаче не е аерогарата в Горна Оряховица. Изказването на министъра на транспорта Александър Цветков, че ще се прави бързо концесиониране на летищата в Пловдив, Стара Загора и Русе и на част от аерогарата в София, разбуни духовете в региона.
Местните политици и бизнесът не скриха изненадата и недоволството си, че международното Летище Горна Оряховица, което има полоса, на която може да кацне дори "Боинг", е забравено. Вместо това напред се вади например летището в Русе, което е всъщност една гола поляна.
Всички инвеститори, които провяват интерес към региона, първо питат на колко километра е най-близкото летище. Ако бъде допуснато летището в Г. Оряховица да бъде съсипано, това ще е голям удар върху развитието на областта.
"Имаме всички сертификати и лицензи, както и международен статут, така че нямам обяснение защо няма интерес към нас. Каквото са поискали от нас в Министерството на транспорта, сме го предоставили, няма изискване, което не сме изпълнили", коментира Петър Петров, изпълнителен директор на Летище - Горна Оряховица.
Процедурата за концесионирането на Летище - Г. Оряховица е задвижена, каза преди четири месеца министърът на транспорта Александър Цветков. За обновяването на аеропорта се планира инвестиция от 1,8 млн. евро.
Концесионирането на летищата в Горна Оряховица и Пловдив е заложено в Стратегия за развитие на гражданската авиация до 2015 г. на транспортното министерство. Към тях ще се насочи трафик от т.нар. "евтини авиокомпании".
В стратегията е посочено още, че летището в Търговище ще се приватизира, а аерогарите в Русе и в Стара Загора ще се възстановяват чрез лека и спортна авиация.
Концесията на Летище - Г. Оряховица започваше и спираше на няколко пъти при последните три правителства. През ноември м.г. при посещението си на аеропорта заместник-министърът на транспорта и съобщенията Камен Кичев увери, че летището е от приоритетно обявените за концесия и ще бъде направено всичко възможно да се привлече инвеститорски интерес. За развитието на летището е необходимо изграждането на карго терминал, посочи тогава Кичев.
Вчера регионалният вестник "Янтра Днес" е потърсил Министерството на транспорта с въпроса защо се забавя концесията на Летище Горна Оряховица. От пресцентъра са заявили да изчакат 1 април, когато официално ще бъде обявена стратегията на МТИТС за концесиите във въздушния, железопътния и водния транспорт.
Днес Съветът на директорите на Летище Горна Оряховица ще обсъди финансовите резултати на дружеството за м.г. Приключихме 2009 г. с положителен финансов резултат от 649 лв., което е 2,5 пъти по-добре от 2008 г., заяви изпълнителният директор на летището Петър Петров. Заради липса на финансиране са прекратени процедурите за доставка на самолетообслужваща техника. Летището не може да си позволи за своя сметка да купи нова система за водене на полетите при неблагоприятни условия. Старата система за сляпо кацане беше демонтирана преди няколко години.
Привличане на пътнически чартъри и бизнес полети на малката авиация, както и техническото обслужване на транзитните полети са вратичката ни за спасение от кризата, посочи Петър Петров. На днешното заседание на Съвета на директорите той ще предложи въвеждането на такси за учебно-тренировъчните полети. През м.г. Летище - Горна Оряховица е обслужило 3578 полета, от които 3498 са учебни на частните авиокомпании, обучаващи любители пилоти и пилоти за гражданската авиация. За учебните полети летището не получава летищни такси. Обслужените товари са 176 тона. През летището са минали 234 пътници.
Още по случая с концесионирането коментираха:
Пламен Гочев, председател на Съвета на директорите на Летище Г. Оряховица:
"Нещата вече са извън нас"
Почти сме готови с документите по концесионирането на Летище Горна Оряховица. Никой не е поставял въпроса пред нас защо концесионирането ще се забави. Летището е държавна собственост и Министерството на транспорта и Министерски съвет трябва да вземат решението. Каквото се искаше, го направихме. Търсихме през годините различни варианти на лобизъм. Нещата вече са извън нас. Не е в нашите прерогативи вече да инициираме и контролираме процеса по концесионирането на летището.
Христо Христов, депутат от ГЕРБ:
"Аерогарата е моя лична кауза. Няма да позволя Летище Горна Оряховица да загине. Аерогарата е моя лична кауза. Миналата седмица при разговори в Министерството на транспорта ми обещаха, че ще дадат летището на концесия. Правя и ще направя всичко възможно Летище - Горна Оряховица да стане модерен транспортен център. Няма да допусна аерогарата, която е една от петте международни летища в България, да бъде затрита. Не мога да приема, че първо на концесия ще бъде дадено летището в Русе. Това е гола поляна, която дори няма ограда. Няма база за сравнение с Горна Оряховица.
Инж. Йордан Михтиев, кмет на Община Горна Оряховица:
Наслушах се на празни приказки. Всички общения за лобизъм за концесията на Летище Г. Оряховица се оказаха безуспешни. Ако аерогарата бъде изоставена, ще ни залее деструктивна вълна за икономическото развитие в региона и без това в кризата бизнесът едва крета. Оказва се, че всичко говорено и обещавано до сега, е голословно. Вече ще търся мои начини и подходи за разговори. Не мога да си обясня защо концесията са бави, след като са подготвени всички доклади и проучвания. Неприятно съм изненадан.
Благой Рагин, председател на БХРА:
Обричат туризма на гибел. На 16 април идва балканският елит в туризма, за да короняса Велико Търново за столица на културния туризъм на Балканите. Ние разчитаме точно на летището в Горна Оряховица, за да направим Велико Търново балканска столица и център на туризма. Отлагането на концесията е самоубийство за туризма. Веднага ще напишем писмо до министъра на транспорта Александър Цветков, за да го подсетим. Това летище плаче за концесия. Призовавам депутатите, областната управа, бизнесът в туризма, гражданското общество да подкрепим концесионирането на летището, да заострим вниманието, че аерогарата в Горна Оряховица трябва да се развива. Ако летището загине, става много страшно за туризма.
Светослав Петров, инвеститор на "Търговско-логистичен комплекс":
Бизнесът ще дръпне назад. Летището в Г. Оряховица е много по-напред от останалите, за които се бърза да бъдат концесионирани. Тук сега без проблем може да кацат самолети "Боинг", а това няма как да се случи до Русе. Наскоро безуспешен опит за продажба беше направен и за т.нар. летище в Търговище, а в Г. Оряховица е почти оставено на самотек. Ако аерогарата в Г. Оряховица се затрие, а това неминуемо ще се случи, ако не бъде отдадена на концесия, ще повлече бизнеса в региона. При неработещо летище бизнесът ще дръпне назад.