Снимка: Worldbank.org
Европейската комисия (EK) размрази 115 млн. евро по програма ИСПА за България. Новината съобщиха на съвместна пресконференция в Брюксел еврокомисарят по регионална политика Данута Хубнер и вицепремиерът по управление на еврофондовете Меглена Плугчиева. Комисарят и българският вицепремиер подписаха в белгийската столица документ, с който ЕК официално деблокира средствата. Блокираните до момента пари са предвидени основно за изграждането на автомагистрала "Люлин" и за техническа помощ за изграждане на пътни проекти от европейско значение.
Реорганизацията на Националната агенция „Пътна инфраструктура” (НАПИ) е основната причина за премахването на санкцията, наложена ни от ЕК, стана ясно от прессъобщение на ЕК.
„Днешното решение на Комисията е резултат от всеобхватната съвместна работа с българското правителство", заяви пред журналисти Данута Хубнер. По думите й ЕК разглежда отблокирането на средствата по ИСПА като едно ново начало и насърчаване на българските власти. „Моето убеждение е, че българското правителство ще продължи да работи в правилната посока, за да усетят българските граждани цялата полза от европейските фондове", допълни европейският комисар по регионална политика.
„Това е един голям успех за България", коментира вицепремиерът Меглена Плугчиева решението на ЕК. По думите й отблокирането на евросредствата е признание за възвърнатото доверие към нашата страна, за положените усилия и постигнатите резултати. Заместник министър-председателят добави, че към момента договорените по програма ИСПА средства са 83% от цялата предвидена сума, която е над един милиард, като до септември м.г. те са били едва 40 на сто. „Посланието на ЕК е, че от нас се очаква да продължим по същия начин и със същото темпо - да се полагат същите усилия", категорична беше Меглена Плугчиева.
Премиерът Сергей Станишев даде специална пресконференция по повод деблокирането на средствата по програма ИСПА. Снимка: Econ.bg
На официална пресконференция в Гранитната зала на Министерския съвет по повод събитието, днес министър-председателят Сергей Станишев заяви, че Комисията е оценила твърдите намерения на правителството да отстрани всички нередности при усвояването на еврофондовете. "Постигнахме това, което обещахме на българския народ преди шест месеца", изтъкна министър-председателят. "Но ние не спираме дотук. Целта ни е всички европейски фондове да бъдат управлявани по най-добрите европейски стандарти", допълни премиерът. "С действията на правителството българския народ трябва да усети пълните ползи от членството в Общността", каза Станишев. Той беше категоричен, че кабинетът няма и за секунда да намали темпото при усвояването на европейските субсидии.
Решението на ЕК за прекратяване на междинните плащания по Кохезионния фонд за проекта „Изграждане на магистрала Люлин, околовръстно шосе София-Даскалово" и проекта „Техническа помощ за подготовка на пътни проекти по направление на общоевропейските транспортни коридори (TEN-T) в България" беше взето на 23 юли 2008 г. Причината беше, че в тогавашния фонд „Републиканска пътна инфраструктура" бяха установени случаи на конфликт на интереси, както и слаб контрол при разходването на получените европейски средства.
За да възстанови финансирането на проектите по ИСПА, бяха предприети действия, свързани с промени в действащото законодателство, съответните подзаконови нормативни актове, прилагащите административни структури, както и действащите системи за управление и контрол по Кохезионния фонд, припомня правителсвената информационна служба. Приет бе Закон за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси. Променен беше Законът за обществените поръчки, като бяха включени мерки за засилване на дейностите по прозрачност и контрол при провеждането на процедурите. Изменен беше Законът за пътищата, като Фонд „Републиканска пътна инфраструктура" се преобразува от второстепенен разпоредител с бюджетни средства към Министерството на финансите в Национална агенция „Пътна инфраструктура" със статут на първостепенен разпоредител на бюджетни средства към Министерския съвет. Правителството одобри Правилник за структурата, дейността и организацията на работа на Национална агенция „Пътна инфраструктура". Въведено беше ясно разграничение на правата и отговорностите на органите, които формират и провеждат държавната транспортна политика, и тези, които изпълняват програмите и оперативните задачи в пътния сектор.
Така, след одити и допълнителни проверки от страна на ЕК, на 15 април 2009 г., по време на среща на вицепремиера Меглена Плугчиева с Дирк Анер, генерален директор на ГД „Регионална политика” на ЕК, българската страна беше уведомена, че Генералната дирекция е започнала съгласувателна процедура за отмяна на решението на ЕК за временно спиране на междинните плащания по двата проекта.
Над статията работиха:
Апостол Апостолов,
Деляна Петкова,
Лили Бончева