Начинът, по който използваме медиите, се променя, а обемът на информацията е огромен, което изисква от нас нещо повече от умението да четем, пишем или използваме компютър. Европейската комисия предупреди, че съществува риск отделни европейци да не могат да се възползват от съвременното високотехнологично информационно общество, освен ако не бъдат взети допълнителни мерки за повишаване на тяхната „медийна грамотност" до ниво, което им позволява да използват, анализират и оценяват изображения, звукове и текстове и да си служат с традиционни и нови медии, за да общуват и създават медийно съдържание.
Комисията заяви, че държавите от ЕС и медийната промишленост трябва да работят за повишаването на осведомеността относно многобройните медийни послания, с които се сблъскват хората - реклами, филми или онлайн съдържание.
„Взаимодействието с медиите в днешно време означава много повече от изпращането на писмо до даден вестник. Медиите, особено новите цифрови технологии, въвличат все повече европейци в един свят на споделяне, взаимодействие и творчество. Днешните потребители могат да създават свое собствено съдържание, както и нови произведения, като изменят съдържанието, създадено от трети страни," заяви комисарят по въпросите на информационното общество и медиите Вивиан Рединг.
Хората, които не могат да използват новите медии, като например социалните мрежи или цифровата телевизия, ще се сблъскат с трудности при общуването си със света, който ги заобикаля, и участието им в него, допълни Рединг. „Трябва да осигурим медийна грамотност за всички и да не допускаме изолация на отделни граждани", смята комисарят.
Ако искат да бъдат част от днешното информационно общество, хората трябва да разберат как функционират различните медии (стари и нови). В тази връзка Европейската комисия прие политически насоки, с които държавите от ЕС и съответната промишленост се призовават да насърчават медийната грамотност в Европа чрез дейности, позволяващи на хората да използват, разбират и правят критична оценка на всички медии, на които са изложени, като например телевизията, филмите, радиото, музиката, печатните медии, интернет и цифровите съобщителни технологии.
Обучението за повишаване на медийната грамотност би могло да подобри начина, по който гражданите използват интернет-търсачките, да покаже на учениците как се прави филм или как функционира рекламната дейност.
В някои държави (Швеция, Ейре и Великобритания) медийната грамотност вече е част от образователната програма в училищата. Уебсайтът kidSMART в Обединеното кралство например учи младите хора как да използват по-безопасно социалните мрежи.
Образованието е в сферата на националната компетентност, но комисията приканва държавите от ЕС да открият дебат на тема как да бъде отредено подобаващо място на медийната грамотност в училищата.
Хората, които използват медиите, трябва да са наясно с рисковете, които крие разпространяването на техните лични данни. Колкото по-опитни са при използването на тези технологии и колкото повече знаят относно начина на функциониране на онлайн рекламата, толкова по-добре ще могат да защитят личните си данни. Освен това хората с по-висока медийна грамотност ще бъдат по-любознателни и ще изследват своето културно наследство и новите европейски културни произведения.
Според доклада на комисията „Цифрова Европа", публикуван по-рано този месец, европейците стават все по-опитни потребители на Интернет и на компютри, като 60% от тях са „цифрово грамотни", което е основен аспект от медийната грамотност. 56% от всички европейци посещават интернет пространството поне веднъж седмично (за сравнение през 2005 г. този процент е бил 43%), като все повече хора от групите в неблагоприятно положение използват мрежата.