ЕП даде зелена светлина за либерализирането на пазара на електричество и газ в ЕС

22.04.2009 | 16:22
по статията работи:
Държавите-членки ще разполагат с година и половина, за да приложат правилата от третия енергиен пакет
ЕП даде зелена светлина за либерализирането на пазара на електричество и газ в ЕС

Снимка: dch.mikc.bg

Европейският парламент (ЕП) прие днес с голямо мнозинство законодателните текстове от третия енергиен пакет, като държавите членки ще разполагат с година и половина, за да приложат повечето от новите правила, съобщиха от Парламента.

Разделяне на производителите и доставчиците от операторите на преносни системи

Според приетите текстове държавите членки ще могат да избират между три различни предложения за отделяне на производството и доставката на електричество и природен газ от експлоатацията на мрежата за пренос:

  • пълно отделяне на собствеността върху преносната инфраструктура
  • създаване на независим оператор на система (НОС)
  • създаване на независим преносен оператор (НПО)

Пълното разделяне на собствеността означава, че интегрираните енергийни компании ще трябва да продадат своите мрежи за пренос на газ и електричество, създавайки по този начин отделни оператори на преносните системи, които да поемат всички експлоатационни операции по мрежата. В същото време компаниите за производство и доставка няма да имат право да притежават мажоритарен дял от оператор на преносна система.

С други думи, енергийните предприятия няма да имат право да упражняват контрол над производството или доставката на електричество и газ и едновременно с това да упражняват пряко или непряко контрол върху преносната инфраструктура.

Според другите два алтернативни варианта - създаване на НОС и НПО, енергийните компании ще могат да запазят собствеността върху своите мрежи за пренос, осигурявайки ефективно разделение на интересите чрез строги правила за активите, оборудването, персонала и т.н.

За да се продължи либерализирането на енергийния пазар, държавите членки могат да задължат енергийните компании да предадат управлението на преносната мрежа на независим оператор на система (НОС) - предприятие или орган, различен от компанията-собственик.

Третата опция - НПО модела - запазва интегрираните компании за доставка и пренос, но ги задължава да спазват определени правила, които да гарантират, че тези две части на компанията оперират независимо една от друга:

• създаване на "надзорен орган", който да е съставен от представители на енергийната компания, на акционерите на трети страни и на оператора на преносна система и който да взема решения, "които могат съществено да повлияят върху стойността на активите на акционерите в оператора на преносна система" (одобрение на годишните финансови планове, ниво на задлъжнялост и размер на дивидентите)
• програма за съответствие, в която да се определят мерки за недопускане на дискриминационно поведение
• "отговорник по съответствието", който да наблюдава изпълнението на програмата за съответствие
• мениджърският екип на оператора няма право да работи за компанията за доставка и производство в рамките на три години преди и четири години след като е работил за оператора на преносна система

По-големи права за потребителите

Депутатите от ЕП работиха активно и в крайна сметка успяха да постигнат гарантиране на по-големи права за потребителите. Новото законодателство осигурява следните права на потребителите на енергия:

• да сменят своя доставчик на газ или електричество в рамките на три седмици и без допълнителни такси
• да получават окончателна изравнителна сметка не по-късно от шест седмици след смяната на доставчика
• да получават всички необходими данни за потреблението на газ и електричество
• да бъдат информирани относно дела на различните енергийни източници в общия енергиен микс на доставчика
• създаване на независим механизъм за ефикасно обработване на жалби и извънсъдебно уреждане на спорове, като например омбудсман по въпросите на енергетиката или орган на потребителите
• компенсации и възстановяване на суми, ако не се спазва качеството на договорената услуга (включително неточно и забавено фактуриране)
• предоставяне на информация относно правата на потребителите, които да бъдат "ясно съобщени" чрез получаваните сметки или на уебсайтовете на енергийните компании

Комисията от своя страна трябва да създаде "ясен" контролен списък за потребителите на енергия, съдържащ практическа информация относно техните права.

След извършването на съответната икономическа оценка, най-малко 80% от потребителите трябва да имат достъп до интелигентни измервателни системи до 2020 г.

Правила за компании извън ЕС

Законодателният пакет съдържа разпоредби, които да предотвратят контрола над преносните системи или над техните собственици от компании извън ЕС, докато те не гарантират, че отговарят на определени условия. С други думи, националните регулатори могат да откажат сертифициране на оператор на преносна система, контролиран от "лице или лица от трета държава", ако:

• компанията не отговаря на изискванията за разделяне на собствеността
• нейното навлизане на европейския енергиен пазар представлява риск за сигурността на доставките на енергия за ЕС

Държавите членки ще разполагат с три години и половина, за да приложат разпоредбите, отнасящи се до компании извън ЕС.

Гарантиране на предоставянето на универсални услуги

Според новото законодателство държавите членки трябва да гарантират, че всички битови клиенти и при необходимост малките предприятия (с по-малко от 50 служители и годишен оборот под 10 млн. евро) се ползват от универсална услуга, т.е. правото да им се доставя електроенергия с определено качество на "разумни, лесно и ясно съпоставими, прозрачни и недискриминационни цени".

Защита на уязвимите потребители

По инициатива на Европейския парламент новото законодателство съдържа специални мерки за т.нар. "уязвими потребители" на енергия. Държавите членки трябва да предприемат "подходящи мерки" за борба с енергийната бедност, като например създаване на национални планове за действие в областта на енергетиката и социални помощи, за да гарантират необходимите доставки на електроенергия за уязвимите клиенти или подкрепа за увеличаване на енергийната ефективност.

Според приетите текстове, "при всички случаи държавите членки следва да гарантират необходимата доставка на енергия за уязвимите клиенти", което включва забрана за изключване от мрежата на тези клиенти в "критични моменти".

Засилено регионално сътрудничество при опасност от нарушаване на доставките на газ

В двете директиви и трите регламента, съставляващи третия енергиен пакет, се съдържат и следните други мерки:

  • създаване на Агенция за сътрудничество между енергийните регулатори, която да определя "необвързваща рамкова насока"
  • на основата на тази рамкова насока Комисията трябва да създаде задължителни мрежови кодекси за процедурите при спешни ситуации
  • създаване на Европейски мрежи от оператори на преносни системи на електроенергия (ЕМОПСЕ) и газ (ЕМОПСГ), които да прилагат мрежовите кодекси
  • задължение за операторите на преносни системи да представят всяка година на националните регулаторни органи 10-годишен план за развитие на мрежата
  • мерки за подобряване на регионалното сътрудничество между различните национални регулаторни органи, особено при ситуации, които "водят или има вероятност да доведат в краткосрочен план до сериозно нарушаване" на доставките на газ
  • мерки за засилване на независимостта на националните регулаторни органи

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....