Нови правила при разследване на самолетни катастрофи готви Европейската комисия. От ЕК се надяват на силна политическа подкрепа от страна на министрите и от Европейския парламент. Европейските депутати дори вече обещаха, че ще разгледат предложенията в средата на тази година.
Въздушният транспорт е един от най-сигурните начини на придвижване в Европа, коментират още от ЕК, но въпреки това инциденти не липсват. През 2008 година, например фаталните катастрофи са били три. Катастрофите, като тази на Air France през юни 2009 или на Spanair през август 2008 година помрачават статистиките. По тази причина и от ЕК предложиха промяна в начина на разследване на тези случаи.
Каква е ситуацията в момента?
Правилата за разследване на инциденти със самолети са от 1994 година. Те са включени в Директива 94/56/ EC, описваща основните принципи на действие при инциденти и катастрофи в гражданската авиация. В документа е записано, че всяка държава членка е задължена да разследва сериозните инциденти със самолети от гражданската авиация, без значение от вида на самолета, големината му или дейността, която извършва. Към директивата е приложен и списък с това какво представлява „сериозен инцидент".
Разследването трябва да бъде извършено от независими органи.
От Европейската комисия подчертават, че през 2008 година само 5,5% от сериозните инциденти са станали със самолети на страна член на Европейската агенция за авиационна безопасност. Ниският процент обаче се помрачава от катастрофата в Испания, при която загинаха 154 души.
Новите предложения
Сред предложенията за промени в Директивата са задължението за изпълнение на препоръките, направени от органите, разследващи причината за инцидента. От ЕК предлагат това да става и в определен срок - 90 дни. Предлагат се и повече права на близките на жертви при катастрофи, сред които и по-бързото публикуване на имената на пасажерите. До час след инцидент компаниите ще трябва да публикуват пълен списък с пътуващите на борда на самолета.
Конкретните предложения ще бъдат направени от комисарят по въпросите на транспорта Сийм Калас.