България не е единствената страна, която изпитва проблеми със сроковете на предприсъединителните програми ФАР и ИСПА. Подобни проблеми изпитват почти всички страни-членки, особено тези, които развиват проекти, финансирани от Кохезионния фонд на Европейския съюз (ЕС). Икономическата криза предизвиква някои забавяния, които не засягат само България. Това се случва и в други - далеч по-зрели европейски икономики.
В тази връзка Брюксел търси универсално решение, което може да се използва за всички държави. Това съобщи днес пред журналисти еврокомисарят по регионалната политика Павел Самецки, който е на двудневно посещение у нас.
Според еврокомисаря трябва да се търси универсално решение за удължаване на сроковете за изоставащите проекти, които се изпълняват със средства от Кохезионния фонд, което да е валидно за всички страни-членки с проблеми при усвояването на парите. То трябва да удовлетворява както страните нетни платци като Германия и Нидерландия, така и страни като България, Чехия и Испания. Очаква се такова решение да бъде взето в следващите няколко седмици.
От своя страна вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков съобщи, че подготовката за строителството на лот 2 на магистрала "Тракия", който ще свързва Стара Загора и Нова Загора, е приключила. Очаква се в най-скоро време страната ни да започне изграждането на отсечката.
Информацията беше потвърдена от премиера Бойко Борисов. Той обясни, че страната си е "научила урока" и даде за пример магистрала "Люлин", за строителството на която Брюксел отпусна пари, а тя все още не е изградена. Според премиера еврокомисарят Самецки е изразил готовност Брюксел да осигури парите за магистрала "Тракия" и без да е налице необходимото за строеж разрешително. Припомняме ви, че в средата на месец септември стана ясно, че разрешително за строеж на автомагистрала "Тракия” все още не е издадено. Тогава премиерът Бойко Борисов обясни, че процедурата е много тромава и то може да "види бял свят" най-рано в средата на следващата година.
Оттук насетне ни предстои много работа, коментира още Борисов. Той добави, че скоро ще бъдат подписани договорите за водните цикли на Габрово и Враца. В същото време договорът за строежа на втория метродиаметър на метрото е подписан. Очаква се строителството по него да започне в най-скоро време. (Първата отсечка от втория метродиаметър, която ще се финансира с пари от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и ще свързва кварталите "Обеля” и "Надежда" ще стартира в началото на следващата година. В същото време други части от участъка, който ще свързва "Надежда" и бул "Черни връх" вече се строят с пари по оперативните програми - бел.ред.)
Финансирането на проектите по Оперативна програма "Транспорт" е осигурено. Средствата ще бъдат осигурени от подписаните споразумения с ЕИБ от една страна и от еврофондовете от друга. Това стана ясно от думите на министъра на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Той добави, че за да може България да усвоява европейските пари, трябва да произвежда смислени проекти. Като първенец в това отношение беше посочена магистрала "Тракия".
За могат да бъдат удължени сроковете на някои меморандуми по ФАР и ИСПА, "България трябва да си напише домашното" и да спазва правилата. В тази връзка министър Плевнелиев обясни, че всички министерства, които се занимават с двете програми, правят всичко възможно, за да бъдат разграничени добрите от лошите проекти.