Днес Европейският парламент подкрепи забележителни правила за авиационното гориво, които определят обвързващи цели за замяната на керосина с по-малко замърсяващи енергийни източници. Но има особеност - разширено е определението за това какво може да бъде оценявано като екологичното гориво.
Сега правилата ще бъдат предложени за одобрение от правителствата на страните членки (Европейския съвет) и Европейската комисия.
Изискванията, които, ако бъдат одобрени, ще бъдат първи по рода си в света. Първоначално бяха предложени от Европейската изпълнителна комисия миналата година, за да се намали въздействието върху климата от авиационния сектор, който се смята за отговорен за до 3% от глобалните емисии.
Съгласно одобрения днес в Европейския парламент текст от доставчиците ще се изисква да добавят минимум 2% устойчиво авиационно гориво (SAF) в техния керосин от 2025 г.. През 2050 г. този дял трябва да се увеличи до 85% - по-амбициозно от целта от 63% до 2050 г., първоначално предложена от Европейската комисия.
Съгласно условията на първоначалното предложение на Комисията SAF ще включва:
горива на биологична основа
получени от рециклирани отпадъци
синтетични или горива на основата на водород, произведени от възобновяеми енергийни източници.
Но версията на правилата, одобрена от Европейския парламент, разшири първоначалната дефиниция на Комисията за SAF, добавяйки:
рециклирани въглеродни горива, произведени от газ от преработка на отпадъци, и биогорива, произведени от животински мазнини или дестилати.
Преди гласуването еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон призова законодателите да не разширяват определението за SAF и да внимават с прекалено амбициозните цели.
"Зелените" евродепутати успяха да променят текста в последния момент, за да изключат използването на хранителни култури и палмово масло за SAF, което би било разрешено при изключителни обстоятелства в текста, първоначално подготвен от парламента.