Европарламентът отхвърля системното наблюдение на личното използване на интернет

24.09.2008 | 18:13
по статията работи: econ.bg
ЕП прие доклад за защита правата на потребителите и неприкосновеността на личните данни в електронните комуникации
Европарламентът отхвърля системното наблюдение на личното използване на интернет

Днес Европейският парламент (ЕП) прие доклад за защита правата на потребителите и неприкосновеността на личните данни в електронните комуникации, съобщиха от ЕП. Някои от най-важните мерки, предложени в доклада, са за предоставяне на сравнима и адекватна информация преди подписване на договор за цените, договорните условия и за възможни ограничения на достъпа до определени услуги или съдържание, изискване за преносимост на номера в рамките на един ден, както и създаване на общоевропейски номер 116 за изчезнали деца.

Докладът на Малкълм Харбър (ЕНД-ЕД, Великобритания) относно електронните комуникации (фиксирани и мобилни телефонни услуги, интернет услуги, разговори чрез интернет - voice over internet) цели реформирането и осъвременяването на съществуващите правила по отношение на достъпа до мрежите и услугите, както и други права на потребителите на универсални услуги, най-вече що се отнася до защитата на личните данни и на неприкосновеността на личния живот. Докладът беше приет днес с 548 гласа "за", 88 "против" и 14 "въздържали се".

Прозрачна и сравнима информация за цените, тарифите и общите договорни условия

Според депутатите операторите трябва да бъдат задължени да предоставят на потребителите (преди подписването на договор) сравнима, адекватна и актуална информация в леснодостъпна форма за цените, тарифите и общите договорни условия, безплатния достъп до спешни номера и локализация на обаждането, евентуалните разходи при прекратяване на договора или прехвърляне на номера, както и за възможни ограничения на достъпа до някои видове законно съдържание и приложения. Целта на това предложение е крайните потребители да могат лесно да сравняват цените на различните услуги и на тази основа да направят независим избор за евентуална смяна на оператора и свързаните с това разходи.

Преносимост на номера за 1 ден, договори най-много за 24 месеца

Чрез гореописаните мерки потребителите ще могат напълно да се възползват от предимствата на либерализирания пазар на електронни комуникации и да изберат оператор, който най-добре отговаря на техните нужди. Благодарение на засиления принцип за "преносимост на номера", те ще могат да сменят своя оператор в срок от един ден. Депутатите искат също да хармонизират максималната продължителност на договорите до 24 месеца, с възможност за потребителите да прекъснат договорните отношения в края на 12-ия месец.

Подходящо оборудване за хората с увреждания

Някои от другите важни мерки, предложени от ЕП, включват изискването за подобрен достъп до електронните комуникации за потребителите с увреждания и предлагането на подходящо оборудване за тях (като например телефони с видео и текстови функции за улесняване на достъпа до спешни номера на възрастни или на хора с увреждания, устройства за субтитриране на телевизионните програми за хора с проблеми със слуха, и т.н.).

Създаване на номер 116 за изчезнали деца

От друга страна, достъпът до единния европейски номер за спешни повиквания "112" трябва значително да бъде подобрен, независимо от вида на електронната комуникация (например Skype). Депутатите искат също държавите-членки да резервират номер и да гарантират действителното предлагане на своята територия на спешен номер 116 за съобщаване на случаи на изчезнали деца.

Информация за ограничаване на достъпа до услуги

Операторите трябва да информират своите абонати за всякакво евентуално ограничаване на достъпа, използването или разпространението на законно съдържание, услуги или приложения. Например ако даден мобилен оператор ограничава достъпа до разговори чрез интернет при използването на "интелигентни" телефони (smart phones), той трябва да информира клиента за това още от самото начало. Освен това доставчиците ще трябва задължително да предупреждават потребителите, когато съществува сериозна опасност за нарушаване на сигурността, водещо до загуба или компрометиране на техните лични данни.

Минимално качество на услугите

Говорейки за необходимото минимално качество на предлаганите услуги, проектът за директива изброява серия от проблеми, при чието наличие националният регулатор може да се намеси: влошаване на качеството на услугата, забавяне на трафика, както и защита на правата и свободата на останалите потребители на мрежата.

Всяко евентуално ограничение трябва да бъде ясно съобщено на потребителите, като националните регулационни органи трябва да разработят насоки за потребителите и операторите, в които да се определят изискванията за минимално качество на услугите.

ЕП отхвърля системното наблюдение на личното използване на интернет


Националните регулаторни органи трябва да дават със съдействието на доставчиците "информация от обществен интерес" относно използването на комуникационните услуги. Тази информация трябва да включва предупреждения относно нарушаване на авторското право, други видове незаконно използване на интернет и разпространяване на "нанасящо вреда съдържание" (например разпространение на детска порнография), както и съвети и средства за защита срещу рискове за личната сигурност, които например могат да възникнат при разкриване на лична данни. Според депутатите трябва да бъде установен механизъм за насърчаването на законно съдържание, който обаче по никакъв начин не бива да позволява "системно наблюдение на индивидуалното използване на интернет".

Засилена защита на правата на потребителите на електронни комуникации

Според докладчика крайната цел на законодателните предложения е да се засили и подобри защитата на правата на потребителите на електронни комуникации. Те трябва да имат улеснен достъп до законно съдържание, което да могат да разпространяват, както и да могат ползват законни приложения и услуги по техен избор.

Правото на потребителите да бъдат информирани - преди подписването на договора - за прилаганите цени и за възможни ограничения на достъпа до определени услуги или съдържание, наложени от доставчика (например ограничаване на достъпа през мобилни телефони до услуги за разговори чрез интернет, предлагани от Skype и други VOIP оператори/услуги), ще бъде значително засилено.

Докладчикът Малкълм Харбър специално подчерта, че докладът, който основно се занимава с правата на потребителите, в никакъв случай не се стреми към засилване на мерките в областта на авторското право. Предложението не засяга също така концепцията за универсална услуга в ЕС, която ще бъде обект на отделни законодателни промени през 2008 г.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 16.10   1555 г. – По заповед на Мария I Тюдор са изгорени като еретици двама протестантски епископи. 1793 г. – В Париж е гилотинирана Мария-Антоанета, кралица на...