Стартира кампания за популяризиране на екомарировката у нас (знакът на снимката горе). Инициатори на кампанията са Министерството на околната среда и водите и Фондация "Тайм". Проектът е спонсориран от Програма МАТРА/ КАП на Министерството на външните работи на Холандия.
На пресконференция днес подробности за екомаркировката даде директорът на проектното звено в "Тайм" Камен Чипев (на снимката долу). Той поясни, че това е пазарен инструмент, въведен с регламент 1980/2000 на ЕС през 2000 г. В края на настоящата година предстои ревизиране и актуализиране на регламента.
Схемата е доброволна и се присъжда на продукти или услуги с ограничено въздействие върху околната среда. Определят се специфични критерии за различните продуктови групи, като например почистващи продукти (универсални препарати за почистване, детергенти за миялни и перални машини, препарати за миене на ръце, сапуни и шампоани); електроуреди (перални, електрически лампи, прахосмукачки, миялни машини, хладилници); продукти от хартия; уреди за дома и градината; дрехи и обувки; туристически услуги (къмпинг услуги, нощувки), продукти и услуги от типа "направи си сам" и т.н..
Европейската схема досега е въвела критерии за екомаркировка на 28 продуктови групи. От тях българските експерти са транспонирали критериите за 11 групи.
Схемата за екомаркировка има изразени ползи както за бизнеса, така и за потребителите, подчерта Чипев и поясни, че в Европа тази мярка е довела до увеличаване на търсенето на екопродукти с 212% през последните 3 години.
Факторите, от които зависи присъждането на екомаркировка на даден продукт, са по-ниското му енергопотребление, по голямата му дълготрайност, по-лесното му рециклиране, използването на по-малко природни ресурси за създаването му.
За да получи екомаркировка, компанията преминава през различни проверки от независими органи, като трябва да отговори на много строги изисквания.
Експертът от Отдел "Предотвратяване на промишленото замърсяване" към МОСВ Денимила Денчева разкри, че процесът за уеднаквяване на екостандартите у нас е започнал още през 2003 г. Тъй като страната ни не е била член на ЕС, се е наложило да "побългарим" някои неща, подчерта Денчева и поясни, че през периода 2003-2007 година зад логото на националната екомаркировка всъщност са се прилагали критериите на ЕС. През тези 4 години от министерството са провеждали семинари и информационни срещи с браншови, НПО-, и бизнес организации, за да ги информират за бъдещите стандарти на екомаркировката. Паралелно с това през този период са се превеждали основните документи, свързани с евроизискванията в тази насока, поясни Денчева.
Получаването на екомаркировка не е безплатно за компаниите, допълни експертът. Ако те желаят да имат на продуктите си стилизираното евро цвете, ще трябва да платят между 500 и 2500 евро за 3-годишен период от време. Сумата се определя въз основа на големината на фирмата и реализираната продукция.
От друга страна, фирмите ще трябва да платят и между 300 и 1300 евро, за да им бъдат разгледани документите, с които кандидатстват за екомаркировка. За да получат право да притежават екомаркировка, компаниите ще трябва да отговарят на средно между 40 и 80 критерия, допълни Денимила Денчева.
Заместник-посланикът на Холандия Мартайн Елхерсма, който също присъства на срещата, изтъкна, че от 1990 година насам холандската Програма МАТРА е реализирала редица проекти, насочени към реформите у нас. След като вече сте член на ЕС, тази програма приключва своята мисия, каза Елхерсма. За последните 17 години по програмата у нас са инвестирани над 20 милиона евро в различни обществени сектори. Ако към тях се прибавят и инвестициите, направени чрез другите холандски програми, то може да се пресметне, че до момента в България сме вложили над 100 милиона евро, поясни за Еcon.bg Мартайн Елхерсма.
Според него това, което прави МАТРА уникална, са не толкова вложените инвестиции, а фактът, че чрез нея се реализират партньорства между холандски и български организации.
Мартайн Елхерсма заяви още, че след приемането ни в ЕС са налице две много важни промени – голяма част от необходимите реформи са изпълнени и е налице финансов ресурс от европейските фондове.
Независимо че тази конкретна програма приключва, Холандия има и други програми, по които ще продължи да си сътрудничи с България, поясни той. Холандските министерства имат специални бюджетни пера за целите на сътрудничеството с отделните страни, в това число и за България, каза още Елхерсма.
Програмата може да приключва своята дейност, но двете страни активно ще продължат и занапред съвместните си проекти, увери заместник-посланикът.
Презентация на екомаркировката (в Power Point) може да видите тук.