Еврокомисарят по защита на потребителите Меглена Кунева и министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров откриха официално Европейския потребителски център в България /ЕПЦ/, предаде Агенция
“Фокус”. Така официално страната ни стана част от Европейската мрежа от потребителски центрове, в която са включени всички държави-членки на Европейския съюз /ЕС/, а също и Ирландия и Норвегия. Утре
предстои откриването на такъв център и в Румъния.
В ЕПЦ ще бъдат приемани жалби от български граждани, които са придобили стоки и услуги както в други европейски страни-членки на Общността и осъществяване на координация с Европейския потребителски
център на съответната страна, която да съдейства за решаването на рекламацията, така и у нас. По такъв начин ще бъде дадена възможност на жителите на нашата страна да предявяват претенции за своите
права на потребители вече не само за продукти, които са закупили на българския, а и на общия европейски пазар.
В ЕПЦ в България също така ще се получават и жалби от сродните потребителски центрове в другите страни от Общността, подадени от граждани, закупили стоки или ползвали услуги на територията на
България и той ще съдейства за решаване на рекламациите.
ЕПЦ в България ще издава брошури и различни образователни материали, които да запознават гражданите с техните права като потребители на стоки и услуги на общия европейски пазар. В този център ще
бъдат давани и консултации на потребителите относно техните права и действията, които трябва да предприемат в случай, че са попаднали на дефектни стоки или некачествени услуги.
С откриването на ЕПЦ, една година след пълноправното членство на България в ЕС, страната ни се включва в общите усилия за подпомагане гражданите на Общността в сферата на трансграничното пазаруване.
Идеята е те да могат да се възползват от най-добрите сделки, предлагани в ЕС при правенето на покупки, както у дома, така и в чужбина. Това ще даде възможност за друг вид конкуренция, който ще доведе
до по-добри търговски предложения.
Европейската мрежа от потребителски центрове /ECC-NET/ е създадена през 2005 г. от Европейския съюз /ЕС/. Целта е да подпомогне гражданите на Общността в сферата на трансграничното пазаруване
/cross-border shopping/. Днес в мрежата са включени всички 26 европейски държави-членки. Целта е те да разменят помежду си свободна и конфиденциална информация за правата на потребителите.
Потребителските центрове на членовете на ECC-NET работят заедно, за да държат потребителите информирани и подпомогнати да се възползват максимално от техните права за решаване на жалби и спорове,
възникнали след cross-border shopping.