Банките, инвестиционните посредници, пенсионните фондове и услугите при сделки с имоти са най-трудните пазари за европейските потребители, пише вестник Financial Times, като се позовава на проучване на Европейския съюз, цитирано от БТА.
Резултатите от проучването с показват, че на въпрос дали разчитат на доставчици и търговци на дребно да се съобразяват с нормативите, които защищават интересите на потребителите, два от обхванатите пазари получават особено лоша оценка - пазарите на употребявани автомобили и пазарите за инвестиции и пенсионни продукти.
Проучването обхваща около 50 различни пазари - от домакински уреди и транспортни услуги до ресторанти и електроснабдяване. Данните са получени чрез анкети в 27-те страни от ЕС и Норвегия.
Според източници от ЕС включените в проучването пазари покриват 60 на сто от бюджетите на домакинствата, макар то да не обхваща пазара на жилища, здравните услуги и образованието.
Най-проблематичен е "пазарът на инвестиции, пенсионни продукти и ценни книжа", следван от услугите при сделки с имоти. Банките са в групата от шест пазара с най-ниска оценка. Много ниска оценка са
получили и доставчиците на интернет услуги,
търговията с употребявани автомобили и железопътните услуги.
Един от всеки петима анкетирани се е сблъсквал с проблеми с пазара на инвестиции, пенсионни продукти и ценни книжа. Един от всеки четирима анкетирани е недоволен от доставчиците на интернет услуги.
Пазарите, на които потребителите срещат най-малко проблеми, е продажбата на книги, вестници и списания. След пазара на печатни издания по "безпроблемност" се нареждат развлеченията, покупката на основни храни и напитки.
Проучването не се занимава с причините за недоволство на потребителите. Направен е обаче изводът, че на пазара на инвестиции, пенсионни продукти и ценни книжа е много трудно да се прави сравнение с
конкурентни оферти.
Засега, според източници на вестника, ЕС няма намерение да се задълбочава в причините за недоверието към банковите и инвестиционните пазари, тъй като те са обект на усилия да бъдат реформирани.
Следващото проучване ще бъде съсредоточено върху пазара на интернет услугите и "пазара на месо", който също е включен в списъка на проблематичните сфери.