Изследване на световната консултантска компания CBRE показва, че само 3% от глобалните търговски марки планират да осъществят експанзия в България през настощята година. Така страната се смъква до 51-во място, което я поставя в долната половина на подреждането и в компанията на Бахрейн, Чили, Естония, Мароко, Словения, Алжир, Аржентина, Израел, Латвия, Казахстан и Нигерия, всички от които са привлекателни за едва 3% от брандовете, показва анализът. В него са взели участие повече от 150 компании от всички глобални пазари.
За търговските вериги най-привлекателен остава пазарът в Западна Европа. Германия оглавява класацията, тъй като е привлекателна за 35% от бизнесите, а малко зад нея остава Франция с 33%. Челната тройка се допълва от Великобритания с 29%. Въпреки притесненията за икономическото състояние на икономиките на Китай и САЩ, те също са сред желаните дестинации за експанзия на световните брандове със съответно 27 и 25%, а малко по-надолу – с 24%, се нарежда и Хонконг. Сред първите 10 са още Япония, Нидерландия, Испания и Сингапур.
На обратния полюс са Иран, Литва, Перу, Венецуела, Бангладеш и Лаос. Шестте икономики са привлекателни за едва 1% от глобалните търговски вериги.
Като най-голяма заплаха през настоящата година анкетираните са посочили покачването на имотните цени, което е обезпокоителна тенденция за 56% от респондентите на изследването. На втора позиция са неясните икономически тенденции на местните пазари, което е заплаха (с 42%), а на трето – липсата на качествени офис пространства за наем (37%). По-надолу сред заплахите за бизнесите остават промените в потребителското поведение (31%), валутните флуктуации (24%), конкуренцията от новите пазарни участници и конкуренцията от онлайн търговците (с по 22%), недостигът на квалифицирана работна ръка (17%), невъзможността за качествено планиране на съответния пазар (13%), тежките регулации (5%) и незадоволителната логистична мрежа (4%).
Въпреки тези заплахи тенденцията е ритейлърите да продължат експанзията си, тъй като все пак сред тях настроенията са за икономически растеж през настоящата година – повече от 50% от анкетираните са на мнение, че икономиката ще продължи да се покачва. Само 17% от брандовете са посочили, че планират да открият по над 40 нови обекта през настоящата година. За сметка на това 67% възнамеряват да открият до 20, а едва 1% от анкетираните няма да открият нови магазини.
Лидери сред дестинациите за откриване на магазини остават моловете и търговските улици. Относително по-малък дял компании възнамеряват да развиват търговията си в аутлет центрове, транспортни възли и на други дестинации.