Бедствена обстановка заради лошото време с ураганен вятър цари в руското пристанище „Кавказ” на Керченския пролив между Азовско и Черно море, предадоха информационните агенции.
Надвечер потъна руският товарен кораб „Ковел“, съобщи агенция „Новости“, позовавайки се на информация на областното управление на министерството на извънредните ситуации в Краснодар. Екипажът е евакуиран, съобщи БГНЕС.
Корабът започна да потъва в украински води, след като получи пробойна, натъквайки се на потъналия преди това в Керченския пролив кораб „Волногорск“. Няма изтичане на гориво от „Ковел“.
Сутринта потънаха танкерът "Волгонефт-123" с близо 5 хиляди тона мазут и превозващият 2 500 тона сяра "Волногорск". По обед потъна и друг кораб от същия клас, натоварен със сяра - "Нахичеван"
"Волгонефт-123" се разцепи на две и кърмата с 13-членния екипаж на танкера бе отнесена в морето.
Общо около пристанище "Кавказ" бурята е сварила 59 кораба. 42 от тях успешно са евакуирани в Азовско море. Останалите 17 бедстват или са потънали.
Появи се противоречива информация за потънал в акваторията на украинското пристанище Севастопол кораб. Първоначално се твърдеше, че е руски, но според нова информация той бил
грузински.
Федералната служба за контрол върху използването на природата вече предупреди за опасността от разлетите хиляди тонове петрол от корабите и прогнозира, че почистването ще отнеме години.
Създаден е руско-украински щаб за спасяване на бедстващите моряци и за овладяване на очертаващата се в Керченския пролив и Черно море голяма екологична катастрофа.
Според президента на руския Зелен кръст академик Сергей Барановски главната опасност е потъналата сяра. "Мащабите на бедствието ще зависят от оперативните действия, но при всяко положение ние сме изправени пред сериозна екологична катастрофа", заяви Барановски.
Опасният разлив и разпространението му в Черно море се следят непрекъснато от българската “Морска администрация”. За БНТ директорът й - капитан далечно плаване Николай Апостолов, заяви, че засега няма опасност от екокатастрофа в нашата акватория.
Капитан Апостолов каза още, че от България не е потърсена помощ след инцидента, каквато е обичайната практиката на Европейската морска организация за сигурност, на която страна ни е член. В морската ни администрация се получават постоянно сателитни снимки на замърсения район.
От Гражданска защита във Варна съобщиха, че са готови с необходимите химикали за отстраняване на замърсяванията, ако се появят.
Обикновено в такива случаи се изпращат катери в засегнатите зони. Апостолов сподели, че са редки случаите на екокатастрофи, предизвикани от природни стихии, какъвто е днешният инцидент в Керченския пролив. “Морска администрация” най-често има работа с нелегално изхвърляне на нефтени отпадъци.