Продължават дискусиите по темата за скъпите горива. В интервю пред БНР финансовият експерт Кольо Парамов прогнозира, че цената им ще достигне до 3 лева в края на септември тази година.
Той обясни, че са на лице няколко фактора, които определят поскъпването, а българското правителство няма възможност да регулира цените. Основният проблем според Парамов обаче е политиката по доходите – ниските заплати, които не стигат на българина да покрива своите ежедневни нужди.
Горивата ще изиграят една лоша шега в началото на есента, защото се нарушават базовите пропорции в българската икономика, коментира експертът и прогнозира засилване на недоволството към управляващите и задълбочаване на кризата.
Освен Кольо Парамов, темата коментираха министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, ексминистърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков, Людмила Елкова от "Партия на гражданите" и председателят на Асоциацията на собствениците на малки и средни бензиностанции Ивайло Николов.
Според Николов високите цени на горивата ще доведат до фалити на малки и средни бензиностанции у нас. "Намаляват обемите и печалбите на самите обекти. Затова и много от малките бензиностанции затвориха и са на път да затворят. Големите нямат проблем", коментира той.
По думите на Ивайло Николов е немислимо акцизът им да се облага втори път данъчно, като му се начислява и данък добавена стойност (ДДС). Той е на мнение, че ДДС на акцизите на горивата трябва да отпадне.
От своя страна пък Людмила Елкова обясни, че акцизите на горивата са общностна политика и не могат да бъдат намалени. Тя посочи, че ДДС се начислява върху горивата във всички страни на ЕС.
Бившият министър на икономиката Трайчо Трайков посочи, че страната ни е на четвърто място по цени на бензина и на седмо – по цени на дизела в света. Имаме най – ниския акциз на бензина и втори на дизела, затова цените трябва да са различни. Би трябвало да сме на първо място по ниски цени и на второ по цени на дизела, каза той.
Трайков добави, че у нас има теоретично свободен пазар на горива и затова взаимоотношенията на пазара се наблюдават от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), а не от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКЕВР). Това, което правителството е в състояние да направи, е да осигури съществуването на практика на свободна конкуренция.
По темата се изказа и транспортният министър Ивайло Московски. След като преди два дни той каза, че Европейската комисия (ЕК) би могла да се намеси, ако горивата у нас поскъпнат трвърде много, той обясни, че тогава е направил само предположение.