Има решение на ръководството на БДЖ за съкращаване на поделенията за товарни превози на компанията в Мездра, Варна и Бургас. Заповедта влиза в сила от 1 октомври. Мотивите за такова решение са намалелите превози вследствие на икономическата криза и спрените превози на комбината „Кремиковци“, каза вчера и ресорният зам.-министър Камен Кичев. Той допълни, че 70 на сто от субсидията за компанията вече са похарчени. Основните приходи в последните 20 години за БДЖ се дължат предимно на печалбите от товарните превози.
Преди месец Национална кломпания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) обяви антикризисни мерки, които предвиждат задържане на 30% от заплатите на работещите до края на годината, след което тези пари да им бъдат изплатени от началото на 2010 г. Източник на вестник „Класа“ от НКЖИ обяснил, че основната причина такива мерки да бъдат взети, са неизплатените задължения на БДЖ за инфраструктурно обслужване, които в момента са около 60 млн. лв. Според разчетите на компанията, ако БДЖ се издължи, решението за намаляване на заплатите може да бъде отменено. „Получава се парадокс – при нас счетоводните резултати са добри, но де факто ние нямаме пари да си платим заплатите“, коментира източникът на „Класа“, пожелал да остане анонимен.
По думите на председателя на Синдиката на българските железничари Петър Бунев, БДЖ ще загуби пазарни позиции на българските пристанища, които веднага ще бъдат завзети от някоя от конкурентните компании. Според него със заповедта за закриване на тези поделения точно на морските пристанища ръководството на компанията защитава интересите на преките си конкуренти.
„На срещата ни с ръководството на БДЖ и зам. транспортния министър Камен Кичев работодателите поискаха въпросът, дали трите поделения да бъдат закрити, да бъде разгледан на 1 октомври. Реално те от тази дата ще бъдат закрити и всякакви преговори ще са безсмислени“, обясни Бунев.
Междувременно ръководството на БДЖ поръча одит на дъщерната компания „БДЖ – Товарни превози“ ЕАД на консултантската компания A.T.Kearney.
Заради неизплащани с месеци заплати вчера няколкостотин железничари се събраха на протест в Горна Оряховица. Протестиращите предупредиха, че започват подготовка за стачни действия.
Реално обаче антикризисните мерки на компанията включват съкращаване на близо 2000 души, и то за сметка на изпълнителския състав. Първоначалният план на компанията е предвиждал да няма намаляване на централната администрация. Този план е бил върнат от транспортния министър Александър Цветков с изричното изискване съкращенията в управлението на БДЖ да бъдат най-малко 15%.
Вчера БДЖ изплати забавените за юли заплати, а до края на следващата седмицата те ще бъдат изплатени и в НКЖИ. До края на октомври всички плащания ще влязат в график.
„Разбирам недоволството на хората днес в Горна Оряховица. Искам те да знаят, че изплащанията на трудовите възнаграждения е изпълнимо благодарение на желязната финансова дисциплина, наложена от министър Александър Цветков и екипа на МТИТС", заяви Камен Кичев. Всеки разход, който се прави от НКЖИ и БДЖ трябва предварително да е одобрен от нас. Финансови разходи се правят и до края на годината ще бъдат правени единствено за: заплати, гориво и електроенергия, каза още той.
Всичките ни усилия са насочени за намаляване на социалното напрежение в бранша и изплащане на заплатите на хората. Съкращенията са неминуеми, но те ще бъдат предимно в административните структури.