Трябва да се погледне към трети страни извън Европейския съюз, като България може да изнася мляко към САЩ, Близкия Изток, Япония и Китай. Това заяви министърът на икономиката Божидар Лукарски на бизнес форум в столицата. Той посочи, че трябва да се насочи повече внимание към изграждането на маркетингова стратегия.
„Възползвайте се от ОП „Иновации и конкурентоспособност". За да атакуваме такива сериозни пазари, е необходимо обединение в клъстери. Това ще донесе по-добра маркетингова стратегия“, каза Лукарски.
По думите му последните десет години българското образование претърпяло такива промени, че традиционни специалности като инженерните, в които сме изключително силни, претърпели количествен крах. Това станало за сметка на специалности, които бълват потенциални безработни и клиенти на социалната система.
„Дуалната система и пилотните проекти са едни от нещата, които правим, но ние ги правим на парче. Докато не променим закона и не въведем и други такива добри примери, каквито има в Поругалия, няма да има промяна”, обясни министърът.
Според него още от средното образование учениците трябва да се насочват към определена специалност, към която първоначално да се обучават теоретически, а след това да минават стажове. После, било то във висшето образувание или в някаква следдипломна квалификация, да придобиват определена степен, която да има дава възможност да влизат в бизнеса, за който се обучават. По думите му, ако не се предприемат необходими законодателни промени в тази посока, всичко може да остане само в сферата на добрите пожелания.
„Трудно се променя настройката на българина в някои посоки. В областта на индустрията и бизнеса се оплакват, че всички предпоставки за развитие на бизнеса са на лице, но липсва квалифицирана работна ръка. Поради това те си набавят кадри, като гиобучават в процеса на работа”, каза още министър Лукарски.