Пакет от мерки за спиране на войната на пътищата и намаляване на катастрофите предложиха днес от Българския автомобилен съюз (БАС).
За да бъдат ограничени пътно-транспортните произшествия, трябва да се завиши проверката на знанията, а не да увеличават глобите, казаха експерти от организацията.
От Съюза изтъкват, че и в момента в Закона за движение по пътищата е заложено явяване на проверовъчен изпит при всяко немаловажно нарушение, но фактът, че досега това не се е случвало, означава пропуск. Предлагат още при първо нарушение шофьорите да се явяват само на проверовъчен изпит, при второ - на изпит и да плащат двойна глоба, а при трето - да бъдат лишавани от правоуправление и отново да държат проверовъчен изпит.
Предложените мерки предвиждат по-голям брой въпроси на изпитите за отделните категории - за В те да са 45, както е сега, но за професионалните като С, D и Е да се увеличат на 105, предаде bTV.
От организацията са на мнение още, че в изпитните тестове не трябва да присъстват верните отговори, а трябва да се посочват от проверявания водач.
Председателя на БАС Борис Гаврилов определи като неефективен подходът, приложен в момента в системата за санкциониране на провинилите се шофьори. Той е насочен единствено към увеличение на глобите, което не носи необходимите резултати, а и не е по възможностите на повечето българи, смятат членовете на БАС. По думите на Гаврилов парите не са фактор за спазване на правилата, а точно обратното.
По отношение на парите от глоби, от БАС са на мнение, че те трябва да се разпределят в две посоки – едната е контрол, а другата - превенция и обучение. В момента по закон 50 на сто от тях отиват в МВР за охранителни камери. Това, което е необходимо и липсва, са полигоните и тренажорите, които да бъдат изградени с част от средствата, посочи още Борис Гаврилов.
По данни на Съюза през последните 3 години катастрофите на пътя, предимно с тежкотоварни камиони, са се увеличили почти двойно, а през последните 13 години Законът за движение по пътищата се е променял 44 пъти, предаде БНТ.
Предложените мерки ще бъдат съгласувани с премиера Бойко Борисов, с вътрешния министър Цветан Цветанов и с транспортния министър Ивайло Московски.