В момента в София действа чуждестранен инвестиционен фонд, който изкупува 3 хил. жилища. Впоследствие той трябва да продаде тези жилища на пазарни цени. Това стана ясно по време на пресконференция на Националната асоциация на строителите на жилища (НАСЖ).
Според председателя на НАСЖ Пламен Бенински действията на фонда доказват, че в момента цените на жилищата са "на минимум" и няма на къде повече да намаляват. Възможно е в скоро време в София да се получи дефицит за нови апартаменти, което ще доведе до връщане на цените на нивата им отпреди година, смята още Бенински.
По време на днешното събитие стана ясно, че строителите настояват за промяна в два закона - Закона за обществените поръчки (ЗОП) и Закона за устройство на територията (ЗУТ).
Желаните промени в ЗОП касаят намаляване на възможностите той да не се прилага, да има персонална отговорност за нарушителите на закона и регламентация на критериите за оценка на тръжните процедури. "Големите търгове през последните години се печелят почти неизменно от една и съща фирма", коментират строителите.
Що се отнася до ЗУТ, там желаните промени касаят облекчаване до максимум на процедурите за инвеститорите в нови промишлени производства.
„В момента процедурите са невъзможни, всички инвеститори са изгонени от България, а ако дойдат нови те ще последват тяхната съдба. Това е и една от причините в България през последните години да не се строят нови предприятия", обясни още Бенински.
От строителния бранш настояват и за среща с министъра на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, на която да бъдат обсъдени промените в двата закона. Не бяха уточнени обаче конкретните сроковете за търсените промени.
От НАСЖ бяха категорични, че няма брожение срещу Симеон Пешов, който е шеф на строителната камара и на „Главболгарстрой". Въпреки това представителите на бранш посочиха, че ако се докаже, че „Главболгарстрой" са печелили обществени поръчки неправомерно, то тогава той ще бъде отстранен.
От асоциацията коментираха, че трябва да се направи проверка как са печелени търговете за изграждането на пътищата, в които поръчките са печелени само от две фирми.