От днес МВР и нотариусите ще обменят данни за сделките с автомобили по електронен път. "От 23 февруари 2018 г. Системата за предоставяне на платени типови електронни административни услуги (СППТЕАУ), услугата за обмен на данни между регистрите на МВР и Нотариалната камара по повод договори за прехвърляне на собственост на моторни превозни средства ще функционира в реална среда", информира news.lex.bg, позовавайки се на информация от Нотариалната камара.
Целта е да се отстрани възможността за измами при прехвърлянията на автомобили.
От една страна, МВР ще получава информация за всички сделки с превозни средства. А от друга - нотариусите по електронен път ще могат да влязат в системата за предоставяне на платени типови електронни административни услуги на вътрешното ведомство, от която да получават информация за превозното средство и собственика му. Те незабавно ще установяват и дали са платени данъците за колата, дали има сключена застраховка "Гражданска отговорност", дали е минала годишен технически преглед.
Достъпът на нотариусите до системата на МВР ще става с квалифициран електронен подпис.
Електронният обмен на информация между МВР и нотариусите при сделките с превозни средства беше регламентиран в Закона за движение по пътищата през септември 2017 г. В закона беше записано, че двете институции обменят по електронен път информация за регистрираните в страната превозни средства и сключените договори.
При сделка новият собственик на превозното средство има възможност да заяви предварително изготвяне на свидетелството за регистрация, ако няма подмяна на регистрационни табели. Информацията за това се подава към МВР заедно с тази за сключения договор.
Преди години свързването на нотариусите с различни регистри, включително до този за документите за самоличност, прекрати бума на имотните измами, припомня специализираният сайт.