Комисията за енергийно и водно регулиране поиска от топлофикационните дружества да представят до края на октомври планове за активна комуникация с клиентите си за потреблението и очакваните сметки, както и да им предложат облекчени плащания - разсрочено, на равни вноски или друго. Целта е да не се създава напрежение и неразбирателство от страна на абонатите за формирането на сметките им.
Цената на топлинната енергия от 1 юли 2021 г. е средно с 16 на сто по-висока спрямо пролетта, а в София - с 20 процента. Тогава бяха направени промени във формирането на тарифите и те вече се определят за една година с възможност при голяма промяна в цената на природния газ да се преизчисляват след шест месеца. Така на 1 януари 2022 г. се очертава сериозно поскъпване на парното и топлата вода, тъй като годишната цена е изчислена при струващ 45.76 лв./МВтч природен газ. През октомври обаче неговата цена е 95,45 лв., а прогнозите на "Булгаргаз" за декември са стойността да достигне 107 лв.
"Предвид предстоящия есенно-зимен отоплителен сезон 2021-2022 г., като отчита сложната международна и вътрешна обстановка в резултат на динамиката на цените на горива и енергия, КЕВР напомня на топлофикационните дружества да предприемат конкретни мерки за възможно най-широко информиране на своите клиенти във връзка с традиционно по-високото потребление на топлинна енергия", пише регулаторът.
От топлофикациите се иска да уведомят потребителите си за настъпилите промени в нормативната уредба, свързани със срокове и ангажименти на потребителите, както и да им предоставят изчерпателна информация за съществуващи възможности за облекчаване заплащането на ползваната от тях топлинна енергия", пише председателят на КЕВР Иван Иванов до шефовете на топлофикационните дружества.
Те трябва всеки месец да информират периодично и по подходящ начин клиентите си (на електронната си страница, чрез информационни съобщения до медиите и по други информационни канали) за размера на произведената и подадена към потребителите топлинна енергия. Изисква се кратък и ясен анализ за повишено или намалено потребление в сравнение със същия месец на предходния отчетен период. Така хората ще могат да контролират по-лесно потреблението си и да планират своите разходи.
Топлофикациите ще са длъжни да обясняват активно и постоянно как клиентите да повишат енергийната си ефективност и разумно да ползват топлоенергията. Същото се отнася и за кампания за задължителната смяна на топломерите и водомерите с такива с дистанционно отчитане. Трябва и да работят гъвкаво с изпаднали в затруднено финансово състояние потребители. Това би могло да включва възможностите за разсрочване на задължения, заплащане на равни месечни вноски и други подходящи добри практики, посочват от КЕВР. Предлага се топлофикациите да въведат и други мерки по своя преценка, в зависимост от профила и спецификата на клиентите, начина на формиране на ежемесечните фактури и специфични за лицензионната територия фактори.