Дали има картел на пазара на горива у нас ще стане ясно до два месеца. Тогава се очаква Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да излезе с доклад по въпроса. Съмненията за картел при горивата растат, като миналата седмица работодателски организации поискаха комисията да приключи по-бързо проверката си.
По думите на говорителя на антимонополния орган Марио Гаврилов съмненията не са достатъчни, нужни са доказателства.
Според Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ), в която участват 6000 фирми, този срок е твърди дълъг. От организацията очакват да се реши по-бързо има ли картел или се налага дъмпинг, например във Варна, където бензиностанции на Веселин Марешки продават горива на по-ниски цени.
България е в първата четворка по цена на бензина в Европа преди облагане, каза Теодор Дечев от АИКБ. Той отбеляза, че и двете цени – на бензина и на дизела, са забележимо над средното в ЕС. Факт е и, че маржът на цените на горивата ни е само 0,18%. В Гърция маржът е 3,5%, каза Дечев.
„Не даваме оценки на комисията, но в исторически план не е натрупала славата на голям борец срещу горивния картел. В момента смятаме, че има шанс да промени тази репутация”, заяви Теодор Дечев от Асоциацията на индустриалния капитал в България.
Според него има числа, които са категорични.
„Един важен периметър е цената на горивата преди данъчно облагане, защото България е с може би най-ниския акциз върху бензина и дизела. България е в първата четворка на Европа на цена на бензина преди данъчно облагане и в първата шестица след. Много нагоре сме в класацията. И двете цени – и на бензина, и на дизела, преди данъчно облагане са забележимо над средната за ЕС”, заяви още Теодор Дечев.
Според него втората страна на въпроса в маржа между най-висока и най-ниска цена, който в България е 0,18% разлика.
„Във Франция той е 2,5%, в Гърция – 3,5%. Когато маржът е толкова голям, а цената толкова висока – възниква съмнение, че има картел. Прибавяме и казуса с г-н Марешки, който направи нагледна демонстрация какво може да стане, ако някой не иска да играе в картел”, заяви Дечев.
Според него, ако има картел, трябва да бъде наказан картелът.
„ Ако няма, то трябва да бъде наказан Марешки, защото прави дъмпинг. „Бездействие вече не е възможно, някой трябва да бъде наказан”, каза Дечев.
„За разлика от Асоциацията, която представлява г-н Дечев, г-н Марешки подходи доста по-рационално и внесе при нас и работим по негови конкретни твърдения за картел. Не знам защо от асоциацията са решили, че работим много бавно. По предишния алгоритъм бяхме готови да обявим резултатите още преди нова година”, заяви Гаврилов.
По думите му обаче има промени в закона, които вече позволяват на КЗК да работи с осигурителна и данъчна тайна.
„Можем да засечем информацията с данъчните и митниците. Сроковете, в които ще приключим не зависят само от нас, а когато получим тази информация. Мисля, че до максимум 1-2 месеца ще приключим окончателно нашия секторен анализ”, заяви Гаврилов пред Нова телевизия.