Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обвини "Софийска вода" АД в злоупотреба с господстващо положение.
Дружеството начислява лихва за забавяне на служебно начислени задължения за доставка на питейна вода, отвеждането и пречистването на отпадни води през месеците без отчет, се посочва в съобщение на
комисията.
Съгласно условията на „Софийска вода“ АД потребителите трябва ежемесечно да заплащат ползваните от тях ВиК услуги, като отчитането на действително изразходваното количество вода се извършва
веднъж на три месеца.
За всеки от двата месеца, в които не се извършва реално отчитане, ВиК операторът начислява количество вода, определено въз основа на средния месечен разход от предходните два отчета, като
изравнителната сметка, която се изготвя в края на тримесечния период, показва размера на общо използваното количество вода, но не и точния размер на потребеното количество вода за всеки отделен
месец.
В същото време при неплащане на сметката, длъжникът дължи обезщетение в размер на законната лихва от деня на забавата. Така ВиК операторът начислява лихви за забава и върху фактурирани прогнозни
количества вода, а не само върху стойността на реално потребена вода, която се изчислява веднъж на тримесечие.
Според комисията това поведение уврежда интересите на потребителите, доколкото задълженията за заплащане за първите два отчетни месеца не са установени по размер, а задължението за обезщетение за
забава предполага точно изчислена стойност на реално използваната услуга.